شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تویوتا کرولا
تویوتا ۵۷۰ هزار دستگاه خودرو را در چین فراخوان کرد

مهر ماه سال جاری بود که نام تویوتا کرولا به عنوان محصول وارداتی شرکت معین خودرو در سامانه فروش خودروهای وارداتی مشاهده شد تا مشتریان سامانه فروش خودروهای بتوانند در مراحل بعدی نسبت به خرید این محصول اقدام کنند. سپس در آبان ماه نیز با مشخص شدن قیمت نهایی کرولا (۲ میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) برای متقاضیانی که نسبت به خرید این محصول اقدام کرده بودند، اعلام شد که شرکت معین خودرو در حال نهایی سازی مراحل شماره‌گذاری و تحویل این محصول به مشتریان زودتر از موعد تحویل قانونی در سامانه (۹۰ روزه) است تا مشتریان این شرکت بتوانند در فاصله حدود ۲ تا ۴ هفته‌ای از فرآیند تکمیل ثبت‌نام خودروی خود را تحویل بگیرند.

 

اما در شرایطی که این محصول هنوز به صورت عمده وارد بازار کشور نشده و به درست مشتریان نرسیده، شرکت تویوتا در بیانیه‌ای رسمی یکی از فراخوان‌های بزرگ خود را در بازار چین را اعلام کرده است. این فراخوان ۵۷۰ هزار دستگاه تویوتا را که در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ در خطوط تولید شرکت‌های FAW و GAC که هر دو شریک تجاری تویوتا در چین به شمار رفته و محصولات تویوتا را در این کشور مونتاژ و تولید می‌کنند شامل می‌شود.

 

گروه FAW Toyota در این طرح، ۳۵۰ هزار و ۲۱ دستگاه کرولا که بین آگوست ۲۰۱۹ تا جولای ۲۰۲۳ تولید شده‌اند را فراخوان کرده است. گروه GAC Toyota نیز ۱۵۷ هزار و ۴۵۸ دستگاه هایلندر تولید شده بین اکتبر ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۲۲ را در این فراخوان گنجانده و در نهایت، گروه اصلی تویوتا در چین که Toyota Motor (China) Investment نام دارد، ۶۸ هزار و ۴۳۴ دستگاه مدل RX را فراخوان کرده که بین سپتامبر ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۲۲ تولید شده بودند. البته مدل‌های RX از محصولات وارداتی بودند و تولید آن‌ها در داخل چین انجام نشده بود.

 

نکته قابل توجه این است که شرکت معین خودرو تویوتا کرولاهای وارداتی خود را از کارخانه FAW چین خریداری کرده است و نوشته‌هایی به زبان چینی و لوگوی FAW در جای جای پلاک‌های نصب شده در خودرو و بسیاری از قطعات کرولاهای وارداتی معین خودرو مشاهده می‌شود. بنابراین تمامی تویوتا کرولاهایی که توسط این شرکت تا کنون وارد بازار کشور شده و یا در گمرک در صف ترخیص قرار دارد نیز شامل این فراخوان بزرگ تویوتا در چین خواهند شد.

 

AutomobileFa Risk of Fire in Toyota Corollas Imported 14020912


نکته مهم‌تر این است که خودروهایی که شامل فراخوان شده‌اند، از مقاومت ناکافی در برخی قطعات داخلی پمپ سوخت فشار بالا رنج می‌برند که ممکن است منجر به ساییده و فرسوده شدن فضای داخلی پمپ سوخت شود. به دلیل فشار بالا، امکان به وجود آمدن ترک‌ها و شکاف‌هایی در دیواره این قطعات وجود دارد و در موارد خطرناک، نشت سوخت از این شکاف‌ها و در نهایت آتش‌سوزی و احتراق محتمل است. حتی در خوشبینانه‌ترین حالت، بخار شدن سوخت نشت‌یافته ممکن است به آلایندگی و خطرات دیگری منجر شود.

 

بنابراین باید گفت که کرولا های وارداتی به بازار ایران در دور جدید واردات توسط شرکت معین خودرو با مشکل در پمپ سوخت (پمپ بنزین) رو‌به‌رو بوده و احتمال آتش‌سوزی در آن‌ها در نتیجه نشت بنزین وجود دارد. حال باید منتظر ماند و دید واکنش شرکت معین خودرو که خود را نماینده عرضه محصولات تویوتا در ایران می‌داند به این فراخوان چه خواهد بود و همچنین مشتریانی که نسبت به خرید تویوتا کرولا در سامانه فروش خودروهای وارداتی اقدام کرده‌اند چه واکنشی نسبت به این خبر خواهند داشت. با توجه به شرایط تحریمی و همچنین عدم دریافت نمایندگی رسمی و مستقیم توسط هیچ یک از واردکنندگان خودرو در دور جدید، أیا شرایطی برای رفع مشکل و جایگزینی قطعه معیوب توسط معین خودرو ایجاد خواهد شد یا خیر.

نظر دهید


در همین زمینه