شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - آیون هایپر HT
سومین عضو خانواده هایپر


گروه چیینی GAC کراس‌اوور الکتریکی جدید خود یعنی Aio Hyper HT را معرفی کرد. این خودرو سومین مدل از مجموعه هایپر خواهد بود که خود متعلق به زیرگروه آیون است. مدل‌های هایپر GT سدان و هایپر SSR کوپه دو عضو دیگر این خانواده هستند که اکنون، این مدل کراس‌اوور نیز به آن‌ها اضافه خواهد شد.

آیون هایپر HT به عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی پرمیوم معرفی شده است. این مدل با خطوط منحنی و جذابی که در انتها و کناره‌ها دارد، در ابتدا شاید شبیه به کوپه و کمی کوچک به نظر برسد. البته واقعیت این است که به لطف ابعاد وسیع خودرو، آن را می‌توان از لحاظ سایز با ب‌ام‌و X6 مقایسه کرد. فاصله بین محورهای آن به ۲۹۳۵ میلی‌متر می‌رسد و دو گزینه ۱۹ و ۲۰ اینچی برای چرخ‌های آن در دسترس است.

ویژگی متمایزکننده آیون هایپر HT، درهای عقب گال‌وینگ آن است که در امتداد سقف خودرو باز می‌شوند. این درها مشخصا یادآور تسلا مدل X هستند اما بر خلاف محصول تسلا، درهای این خودروی چینی از قابلیت‌های اضافه‌ای مثل خم شدن هنگام پارک در محیط‌های تنگ بهره نمی‌برد. علاوه بر این، درهای گال‌وینگ آیون هایپر HT را می‌توان تنها در نسخه‌های گران‌قیمت آن پیدا کرد. سایر نسخه‌ها،‌ درهای سنتی دارند.

فضای داخلی آیون هایپر HT تقریبا همانند اتاقک هایپر GT سدان است: یک مانیتور بزرگ در پنل جلویی آن و یک صفحه دشبورد در زیر شیشه جلو دیده می‌شود و همچنان خبری از دکمه‌های فیزیکی نیست. درها توسط یک دکمه قفل می‌شوند و در تونل مرکزی آن، پد شارژ بدون سیستم برای دو دستگاه وجود دارد. این قابلیت در تقریبا تمام خودروهای مدرن چینی دیده می‌شود.

قابلیت‌های دیگری هم برای راحت‌تر شدن فضای داخلی وجود دارد. پشت صندلی راننده، یک میز تاشو و همچنین فضای استراحت پای سرنشینان عقب دیده می‌شود. صندلی سرنشین جلو قابلیت خم شدن برای تبدیل به یک نیمکت راحتی را دارد. صندوق عقب در حالت استاندارد، فضای ۶۷۰ لیتر را ارائه می‌دهد و در صورت خم کردن صندلی‌های عقب، می‌توان آن را به ۱۸۰۲ لیتر نیز رساند. یک صندوق بار هم در جلو وجود دارد اما فضای آن فقط ۵۵ لیتر است.

 



آیون هایپر HT بر اساس سازه AEP 3.0 ساخته شده که مخصوص تولید خودروهای الکتریکی است. این سازه نه تنها از شاسی و پلتفرم بسیار مستحکم و قدرتمندی بهره می‌برد، بلکه می‌توان سیستم‌های کمکی الکتریکی متعددی نیز بر آن نصب کرد. به عنوان مثال، این کراس‌اوور الکتریکی از ۳ سیستم لیدار و چندین دوربین اتوپایلوت بهره می‌برد. در بازار چین از این سیستم به عنوان دستیار سطح ۲++ یاد می‌شود.

اگرچه تا به حال فقط از نسخه دیفرانسیل‌عقب با یک موتور الکتریکی رونمایی شده است، اما ۳ گزینه در اختیار مشتریان خواهد بود. نسخه پایه و استاندارد هایپر HT می‌تواند ۲۴۵ اسب بخار و گشتاور ۵۵ نیوتن‌متر را تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن به ۶.۸ ثانیه زمان نیاز دارد و مسافت قابل‌پیمایش آن به ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد. نسخه میانی مجهز به یک موتور الکتریکی متفاوت با توان تولید ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتن‌متر است. این نسخه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۵.۸ ثانیه نیاز دارد و می‌تواند با شارژ کامل،‌ مسافتی برابر با ۶۷۰ کیلومتر را طی کند.

در نهایت نیز می‌رسیم به قدرتمندترین نسخه آیون هایپر HT که از همان موتور الکتریکی نسخه میانی بهره می‌برد اما به لطف یک باطری بزرگ‌تر، می‌تواند تا مسافت ۷۷۰ کیلومتر را طی کند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن نیازمند ۶.۲ ثانیه است. حداکثر سرعت تمام نسخه‌ها نیز ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

انتظار می‌رود که فروش آیون هایپر HT تا پیش از رسیدن زمستان آغاز شود. در حال حاضر، فقط قیمت نسخه پایه که ۲۲۰ هزار یوآن (برابر با ۳۰ هزار و ۲۱۵ دلار) است، اعلام شده است.

نظر دهید


در همین زمینه