شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ولوو EX30
چهارمین مدل تمام الکتریکی ولوو

 

EX30 به عنوان کوچکترین کراس‌اوور تمام الکتریکی ولوو معرفی شد. این خودرو جایگزین مناسب و مقرون به صرفه برای XC40 Recharge و C40 Recharge و چهارمین مدل تمام الکتریکی ولوو محسوب می‌شود.


از نظر ابعاد EX30، 4233 میلی‌متر طول، 1837 میلی‌متر عرض، 1555 میلی‌متر ارتفاع و 2650 میلی‌متر فاصله بین دو محور دارد. ولوو می‌گوید در طراحی EX30 سعی شده تا در عین جمع و جور بودن، مرکز ثقل پایین و وزن کم (1830 کیلوگرم) با توزیع یکنواخت داشته باشد.


از نظر طراحی، ولوو EX30 به ویژه در جلوپنجره، چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب و طرح داشبورد به برادر بزرگتر خود یعنی EX90 شباهت دارد. اما برای اینکه متوجه شوید این نمونه یک کپی از EX90 نیست باید به نمای کنار توجه کنید جایی که تفاوت‌های بیشتری از جمله خط شانه رو به بالا، شیب سقف شناور، کاپوت قوس دار و گلگیرهای پُف کرده وجود دارند.


داخل کابین ولوو EX30 بسیار ساده و طرحی اسکاندیناوی همراه با فناوری‌های پیشرفته دارد. تنها نمایشگر این کابین با سایز 12.3 اینچ در مرکز داشبورد قرار دارد و هیچ خبری از نمایشگر پشت فرمان و دکمه‌های فیزیکی نیست. برای اولین بار در جهان، بالای داشبورد و زیر شیشه جلو یه اسپیکر سر تا سری هارمن کاردون قرار گرفته که شبیه به ساند بار خانگی است. برای این سیستم اطلاعات و سرگرمی، ولوو با شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل، کوالکام، ECARX همکاری داشته تا نرم‌افزار HaleyTek را برای بهترین تجربه کاربری تولید کند. چهار تم داخلی و پنج نوع نورپردازی کابین برای ولوو EX30 قابل سفارش است.

 


ولوو EX30 مانند بسیاری از مدل‌های دیگر می‌تواند از طریق تلفن همراه کنترل شود و عملیاتی مانند باز و بسته کردن در، نمایش میزان شارژ، فعال کردن سیستم گرمایش و اعلام موقعیت را انجام دهد. ولوو EX30 از آخرین نسل Park Pilot Assist استفاده می‌کند که می‌تواند انواع مختلفی از حالت‌های پارک و فضا‌ها را پشتیبانی کند.


ولوو دو گزینه برای قوای محرکه در نظر گرفته که شامل Single Motor Extended Range و Twin Motor Performance است. اولین گزینه یک موتور الکتریکی نصب شده در عقب دارد که 268 اسب‌بخار قدرت و 343 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیرو بخش این موتور، باتری ترکیبی لیتیوم، منگنز، کبالت، نیکل 60 کیلووات ساعت است که با یکبار شارژ 442 کیلومتر بُرد پیمایش دارد.


گزینه دوم علاوه بر موتور الکتریکی عقب، موتور الکتریکی نصب شده در محور جلو نیز دارد تا قابلیت AWD را فراهم کند. مجموع خروجی این دو موتور 422 اسب‌بخار قدرت و 543 نیوتن‌متر گشتاور برای ولوو EX30 است. با این اعداد، این کراس‌اوور برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر تنها به 3.4 ثانیه نیاز دارد که آن را تبدیل به سریع‌ترین مدل دوال موتور ولوو می‌کند. نیرو بخش این دو موتور نیز همان باتری با ظرفیت 64 کیلووات ساعت است که با یکبار شارژ بُرد مسافت 426 کیلومتر را فراهم می‌کند.

برای اروپا و دیگر بازارها، ولوو یک نسخه پایه با تک موتور عقب و باتری LFP 49 کیلووات ساعت در نظر گرفته که 268 اسب‌بخار قدرت و بُرد 321 کیلومتر دارد.


باطری‌های NMC می‌توانند با شارژر DC 153 کیلووات شارژ شوند و تنها در 26 دقیقه از 10 به 80 برسند. اما باتری‌های LFP با شارژر 134 کیلووات شارژ خواهند شد که همان مدت زمان را برای شارژ کردن باتری‌ها صرف می‌کنند.


قیمت پایه ولوو EX30 که در بازار ایالات متحده به فروش می‌رسد 34.950 دلار و یا حدود 36.000 یورو اعلام شده که قیمت آن مشابه با کراس‌اوور بنزینی در همان بازار است.

نظر دهید