شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - نیسان تیدا
هاچ‌بک مخصوص چین در راه ایران

پارس خودرو و نیسان، پیوندی دیرینه با هم دارند. همکاری این دو شرکت به دهه 60 خورشیدی و مونتاژ پاترول در ایران بازمی‌گردد. هر چند در مقاطع گوناگون، همکاری این دو شرکت متوقف شده، اما در بازه‌های زمانی مختلف، این پیوند دوباره برقرار شده است. حالا در جدیدترین دور همکاری دو شرکا، هرچند امکان مونتاژ خودروهای نیسان در پارس خودرو وجود ندارد، اما نام این شرکت نیز در میان خیل واردکنندگان نیسان به چشم می‌خورد و بر اساس تصاویری که به دست ما رسیده، نمونه‌هایی از دو مدل نیسان سیلفی و نیسان تیدا به ایران رسیده و در پارس خودرو دیده شده است.
پارس خودرو در کنار نیسان سیلفی که توسط چند واردکننده دیگر نیز در ایران عرضه می‌شود، هاچ‌بک سگمنت C نیسان را برای بازار ایران در نظر گرفته است.

 

نیسان تیدا یک هاچ‌بک پنج در و پنج سرنشین است که از ابعادی قابل ‌قبول برای محصولی در این کلاس بهره می‌برد. طول، عرض و ارتفاع نیسان تیدا ۴۳۹۳، ۱۷۶۶ و ۱۵۳۹ میلی‌متر اعلام شده و فاصله بین محورهای خودرو ۲۷۰۰ میلی‌متر است که برای خودرویی در کلاس هاچ‌بک عدد بزرگی محسوب می‌شود. فضای بار صندوق عقب هم ۴۳۵ لیتر است. نیسان تیدا 2024 در قالب سه نسخه Cool Edition، Smart Travel Edition و Zhizun Edition در بازار چین عرضه می‌شود که البته عملکرد و مشخصات فنی این نسخه‌ها یکی است و تفاوت بین آن‌ها به سیستم‌های ایمنی و تجهیزات رفاهی محدود شده است.

 

سومین نسل از نیسان تیدا که پارس خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته است، با کد C13 شناخته می‌شود و نخستین بار در سال 2014 توسط نیسان به بازار عرضه شده است. با این حال عرضه این خودرو در بازارهای اروپایی از سال 2018 متوقف شده است و تولید آن تنها در سایت چین نیسان ادامه دارد. نیسان در این مدت تغییرات اندکی را در طراحی تیدا ایجاد کرده است. با این حال در طراحی نمای بیرونی نیسان تیدا 2024، چراغ‌های جلوی LED و چراغ‌های روشنایی روز دیده می‌شوند. نیسان تیدا همچنین از یک سان‌روف الکتریکی بهره می‌برد. این فیس‌لیفت نسبت به نسخه پیشین خود، دچار برخی تغییرات جزئی در ظاهر خودرو شده که آن را به استانداردهای روز طراحی نزدیک‌تر کرده است.

 

نیسان تیدا ۲۰۲۴ مجهز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری است که توان تولید ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌‌متر را دارد. قدرت تولیدشده توسط یک جعبه‌دنده CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۹ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت متوسط آن به ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

 

از ویژگی‌های ایمنی استاندارد نیسان تیدا 2024 که در هر سه نسخه یافت می‌شوند، می‌توان به کیسه‌های هوا، ترمز ضدقفل (ABS)، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم‌های EBA، BAS، EBD و CBC اشاره کرد. نسخه‌های گران‌تر Smart Travel و Zhizun از سیستم‌های هشدار انحراف از خطوط، ترمز فعال اضطراری، هشدار برخورد از جلو و کروز کنترل بهره می‌برند. فناوری استارت/استاپ پیشرانه و دو حالت رانندگی مختلف نیز در تمام نسخه‌ها دیده می‌شوند.

 

بسته به نسخه انتخابی، نیسان تیدا ۲۰۲۴ از ویژگی‌های رفاهی متعددی مثل نمایشگر ۸ اینچی لمسی مجهز به سیستم‌عامل Nissan Connect، سیستم تشخیص دستورات صوتی و پنل ابزار دیجیتالی ۵ اینچی بهره می‌برد. فرمان چرمی چندکابردی و قابل تنظیم، سیستم جهت‌یابی ماهواره‌ای، بلوتوث، ورود و استارت بدون کلید، استارت از راه دور و پورت‌های USB-C سایر عناصر و فناوری‌های اتاقک خودرو را تشکیل می‌دهند.


نیسان تیدا 2024 که در بازارهای اروپایی با نام نیسان پولسار عرضه شده، در حقیقت سومین نسل از تیدا به شمار می‌‌رود که تنها در بازارهای روسیه و چین این نام را یدک می‌کشد و پارس خودرو نیز مانند بسیاری از واردکنندگان دیگر، برای تامین این خودرو سراغ شریک چینی نیسان، یعنی دانگ‌فنگ رفته است. با این حال نیسان تیدا 2024 که بر پایه پلتفرم CMF-CD گروه نیسان طراحی شده که یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های این گروه محسوب می‌شود و در دیگر محصول وارداتی پارس خودرو، یعنی نیسان سیلفی نیز به کار گرفته شده است. نیسان تیدا، در بازارهای اروپایی به پیشرانه‌ توربو مجهز بود که قدرت تولیدی آن به 188 اسب بخار می‌رسید.


پارس خودرو هنوز جزئیاتی از قیمت و زمان عرضه نیسان تیدا اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد عرضه رسمی این خودرو به سال 1403 موکول شود.

نظر دهید


در همین زمینه