شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ریویان R3
مدل پرچم‌دار R2 و نسخه‌های پایه و کوچک‌تر R3 و R3X

ریویان به شکلی ناگهانی و در اقدامی که غافلگیری طرفدارانش را به همراه داشت، مدل‌های جدید R3 و R3X را معرفی کرد. این خودروها نسخه‌های پایه و ابتدایی هستند که در خط تولید پایین‌تر از دیگر مدل معرفی‌شده امروز یعنی R2 قرار خواهند گرفت.

ریویان R3 ترکیبی از یک هاچ‌بک عجیب و غریب با مدل R1S به نظر می‌رسد که حتی به گفته خود مسئولان ریویان،‌ «توصیف آن تقریبا سخت است.» اما فاصله بین‌محوری کم‌تر و ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل R2 دارد. فاصله بین محورهای آن به ۲۸۰۰ میلی‌متر می‌رسد که به اندازه ۱۳۵ میلی‌متر از R2 کم‌تر است و تقریبا هم‌اندازه با مدلی مثل کادیلاک XT4 محسوب می‌شود.

در فضای داخلی خودرو با کابینی مواجه هستیم که طراحی مینی‌مالیستی دارد و از یک پنل ابزار دیجیتال و یک نمایشگر عریض اطلاع‌رسانی و سرگرمی بهره می‌برد. اطلاعات بیشتری در دست نیست چون اصولا ریویان جزییات چندانی را افشا نکرده است اما مدیرعامل برند یعنی آر. جی. اسکرینج گفت که این مدل، دو گلاو باکس و دو ردیف صندلی دارد که می‌توان با خم کردن آن‌ها، فضای داخلی بیشتری به دست آورد.

ریویان R3X تا حدودی مشابه است اما قدرت بیشتر و سواری راحت‌تری را وعده می‌دهد. از لحاظ طراحی، تفاوت‌های چندانی بین این دو مدل وجود ندارد اما R3X از گلگیرهای با طراحی اسپرت‌تر، چرخ‌های مخصوص و رگه‌های قرمز و نارنجی رنگ بهره می‌برد. در فضای داخلی نیز شاهد تفاوت‌های بیشتر بین این دو مدل هستیم که از بین آن‌ها می‌توان به صندلی‌های اختصاصی و فرمان متفاوت با طراحی جذاب‌تر اشاره کرد. تودوزی با دو رنگ متضاد و جذاب و رگه‌های متالیکی سایر ویژگی‌های کابین ریویان R3X را تشکیل می‌دهند.

 

 



ریویان درباره عملکرد و مشخصات فنی این مدل‌ها اطلاعات حتی کم‌تری را منتشر کرد که به عقیده طرفداران، این موضوع نمی‌تواند نشانه خوبی باشد. در هر صورت، ریویان گفت که R3 با دو گزینه متفاوت در بخش بسته باتری عرضه خواهد شد که نسخه بزرگ‌تر و قوی‌تر آن می‌تواند با یک بار شارژ، طی کردن مسافتی برابر با ۳۰۰ مایل (۴۸۳ کیلومتر) را تضمین کند.

ریویان گفت که نسخه‌های تک‌موتور، دو‌موتور و سه‌موتور از این خودروها وجود خواهد داشت. در آخرین نسخه،‌یک پیشرانه در جلو و دو پیشرانه در عقب خودرو قرار داده شده و این نسخه برای طی کردن شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، به کم‌تر از ۳ ثانیه نیاز خواهد داشت. مجموعه مدل‌های R3 از استاندارد شارژ مخصوص آمریکای شمالی (NACS) استفاده می‌کند که بهره‌مندی از سیستم شارژ CCS از طریق یک آداپتور را اجازه خواهد داد. ریویان درباره جزییات این بخش هم مبهم بود و صرفا گفت که می‌توان با استفاده از یک شارژر سریع DC مخصوص،‌ باتری را در کم‌تر از ۳۰ دقیقه بین ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد.

مدل‌های R3 و R3X همانند مدل ریویان R2 سوار بر یک پلتفرم سایز متوسط کاملا جدید خواهد بود که به ادعای ریویان، از طراحی ساده و در عین حال هوشمندانه‌ای بهره می‌برد. ریویان همچنین وعده داد که این مدل‌ها از «قابلیت‌های بسیار بهبودیافته خودران» بهره خواهند برد. این دستاورد مهم به لطف استفاده از ۱۱ دوربین، ۵ سنسور رادار و نرم‌افزار محاسبه‌گر قدرتمندتر و به‌روزیافته‌ای محقق شده است.

ریویان درباره قیمت این محصولات نیز اطلاعاتی نداد اما مدل‌های R3 و R3X که بعد از R2 عرضه خواهند شد، طبیعتا قیمت کم‌تری خواهند داشت. از نیمه اول سال ۲۰۲۶ به عنوان زمان آغاز تولید R2 یاد شده و انتظار می‌رود که قیمت آن از ۴۵ هزار دلار شروع شود. اگرچه طرفداران ریویان زمان زیادی برای لمس و تجربه محصولات موردانتظارشان پیش روی خود دارند اما ریویان گفت که در نهایت، هر سه خودرو به صورت جهانی عرضه خواهند شد و نگرانی خاصی بابت تحویل آن‌ها وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد زمان دور عرضه مانع شگفتی و هیجان علاقه‌مندان نشده چون در ۲۴ ساعت ابتدایی شروع پیش‌فروش مدل R2، بیش از ۶۸ هزار سفارش ثبت شد.

نظر دهید


در همین زمینه