شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - دنزا Z9 GT
محصول جدید جوینت‌ونچر بی‌وای‌دی و مرسدس


تنها چند روز پس از انتشار تصاویر استتارشده از یک نمونه اولیه دنزا Z9 GT، تصاویر و برخی مشخصات فنی این خودروی الکتریکی جدید توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین افشا شد. انتظار می‌رود که این مدل در نمایشگاه Auto China که از ۲۵ آپریل در پکن آغاز خواهد شد،‌ به صورت رسمی معرفی و رونمایی شود.

دنزا نام جوینت‌ونچری است که ۹۰ درصد سهام آن متعلق به بی‌وای‌دی است و مرسدس‌بنز صاحب ۱۰ درصد باقی‌مانده است. این برند در فصل اول ۲۰۲۴ موفق به فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاه خودرو شد و مشخصات فنی وعده داده‌شده توسط Z9 GT نیز قطعا به رشد فروش مجموعه کمک خواهد کرد. طبق اطلاعات وزیر چینی، این خودرو مجهز به سه پیشرانه الکتریکی است که یکی از آن‌ها با توان ۳۰۸ اسب بخار در محور جلو و یک جفت دیگر هم که هر کدام ۳۲۲ اسب بخار تولید می‌کنند در محور عقب قرار داده شده و قدرت خروجی ترکیبی خودرو را به ۹۵۲ اسب بخار می‌رسانند.

ارقام مربوط به شتاب خودرو هنوز منتشر نشده اما کمپانی می‌گوید که حداکثر سرعت دنزا Z9 GT به ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. همانند بسیاری از خودروهای الکتریکی لوکس، این مدل نیز وزن زیادی دارد و در واقع با ۲ هزار و ۸۷۵ کیلوگرم، سنگین‌تر از مرسدس‌بنز EQS و رولزرویس کالینان محسوب می‌شود. مشخصات مربوط به بسته باتری آن هم فعلا افشا نشده اما با توجه به این که از طراحی و فناوری مخصوص BYD Blade در آن استفاده شده، می‌توان حدس زد که بسته باتری هم سهم قابل‌توجهی در افزایش وزن نهایی آن داشته است.

دنزا Z9 GT با طول و عرضی که به ترتیب ۵۱۸۰ میلی‌متر و ۱۹۹۰ میلی‌متر است، مدل بزرگی به حساب می‌آید و فاصله بین محورهای آن نیز به ۳۱۲۵ میلی‌متر می‌رسد. ارتفاع آن هم ۱۵۰۰ میلی‌متر اعلام شده است. با این ابعاد، خودرو هم طول و هم عرض بیشتری نسبت به مدلی مثل پورشه پانامرا اسپرت توریسمو دارد. نزدیک‌ترین رقیب این خودرو،‌ مدل تایکان اسپرت توریسمو است که البته این خودرو هم از لحاظ ابعاد،‌ کوچک‌تر از محصول دنزا است.

AutomobileFa BYD Mercedes Denza Z9 GT 14030129 2



ظاهر و نمای بیرونی دنزا Z9 GT را می‌توان حقیقتا «دراماتیک» توصیف کرد. در جلوی آن، چراغ‌های زاویه‌دار با گلگیر جذاب و ورودی‌های بزرگ هوا دیده می‌شوند و خطوط دیگری هم در سراسر بدنه خودرو وجود دارد که به تقویت حس اسپرت و طراحی منحصربه‌فرد بیرونی کمک می‌کنند. این طراحی دراماتیک در کناره‌های خودرو با دستگیره‌های جدید درب و خطوط منحنی دیگر ادامه دارد و طراحی چرخ‌ها نیز به گونه‌ای است که بهترین خروجی ممکن از حالت آیرودینامیک خودرو گرفته شود. عنناصری که در طراحی عقب خودرو باعث متمایز شدن دنزا Z9 GT از سایر مدل‌های شوتینگ بریک بازار می‌شود، چراغ‌های عقب LED آن با طراحی جذاب، بال عقب و یک بال دوم است که امکان فعال کردن آن وجود دارد.

بی‌وای‌دی گفته که قصد عرضه دنزا Z9 GT در بازارهای جهانی را دارد و انتظار می‌رود که از سال آینده، عرضه آن در اروپا آغاز شود. همان‌طور که گفته شد،‌ برای دریافت اطلاعات بیشتر از این مدل باید منتظر شروع نمایشگاه بین‌المللی پکن باشیم.

نظر دهید


در همین زمینه