شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - جی‌ای‌سی آیون Y
سبد مدل‌های GAC متنوع‌تر می‌شود

راساموتور که پیش از این سه خودروی دیگر از برند GAC را برای بازار ایران عرضه کرده بود، اکنون به دنبال عرضه کراس‌اوور الکتریکی جدید این گروه به ایران است. این خودرو که Aion Y نام دارد، اولین بار در قالب یک مدل مفهومی در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۰ معرفی شد و چهارمین خودرو از زیرمجموعه آیون محسوب می‌شود. نسخه تولیدی آن در نیمه دوم ۲۰۲۱ و با هدف استفاده در ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی و سرویس‌های تاکسی اینترنتی و اشتراکی عرضه شد.


ابعاد آیون Y نشان‌دهنده جادار بودن و فضای داخلی نسبتا بزرگ خودرو است. طول و فاصله بین‌محوری آن به ترتیب به ۴۴۱۰ میلی‌متر و ۲۷۵۰ میلی‌متر می‌رسد و عرض و ارتفاع هم ۱۸۷۰ میلی‌متر و ۱۶۴۵ میلی‌متر است. از پلتفرم AEP 3.0 (Architecture Electric Platform) در ساخت این خودرو استفاده شده است. آیون Y مجهز به یک پیشرانه الکتریکی است که توانایی تولید ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متر را دارد. بسته ۶۴ کیلووات ساعتی خودرو می‌تواند با یک بار شارژ کامل، طی کردن مسافتی تا ۵۰۰ کیلومتر را تضمین کند.


در جلوی آیون Y، چراغ‌های LED اتوماتیک دیده می‌شوند. خودرو سوار بر چرخ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی است و دستگیره‌های پنهان در، آینه‌های کناری حرارتی و برقی تاشونده، چراغ‌های عقب LED و چراغ‌های روشنایی روز از سایر عناصر طراحی آن هستند. در فضای داخلی خودرو، یک نمایشگر بزرگ ۱۴.۶ اینچی لمسی و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای نمایش اطلاعات مختلف به راننده از جمله دسترسی به ۴ حالت رانندگی متنوع دیده می‌شوند. شارژر بدون سیم، سیستم تلفنی هندزفری بلوتوث، فرمان چندکابردی، پورت‌های USB در جلو و عقب، خروجی برق ۱۲ وولتی در جلو، سیستم تهویه هوای مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های چرمی و ورودی‌های هوای اختصاصی برای سرنشینان عقب از جمله ویژگی‌های اتاقک خودرو هستند. صندلی راننده نیز که از ۶ جهت الکتریکی پیش‌فرض بهره می‌برد، به سیستم‌های حرارتی و سرمایشی هم مجهز است.


آیون Y از سیستم‌های ایمنی قابل‌توجهی نیز بهره می‌برد. ترمز ضدقفل (ABS)، تقویت ترمز هیدرولیک (HBB)، سیستم کنترل پایداری (TCS)، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ۱۰ کیسه هوا تنها بخشی از توانایی‌های ایمنی خودرو را تشکیل می‌دهند. آیون Y همچنین مجهز به سیستم هشدار انحراف از خطوط (LDW)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، کمک‌رسان کروز یک‌پارچه (ICA)، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS) و ترمز الکترونیکی پارکینگ به همراه اتوهلد است. سیستم پارکینگ خودرو از دوربین دید ۳۶۰ درجه سوراند بهره می‌برد و چراغ‌های مه‌شکن عقب، سنسورهای عقب پارکینگ، کمک‌رسان حفظ خطوط (LKA)، شیشه‌پاک‌کن‌های مجهز به سنسور باران در جلو، کمک‌رسان رانندگی در شرایط ترافیکی (TJA) و ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) سایر تجهیزات ایمنی خودرو را تشکیل می‌دهند.

نظر دهید


در همین زمینه