شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - واردات خودرو از مناطق آزاد
از مناطق آزاد به سرزمین اصلی

در راستای اجرای مصوبه دی ماه سال جاری هیات وزیران، امکان ثبت‌سفارش خودروهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی پیش از تاریخ این مصوبه (۱۹ دی ماه) به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شده است؛ بر این اساس تا اطلاع ثانوی صرفاً کاربران دارای کارت بازرگانی فعال، امکان ثبت‌سفارش و واردات از این محل را خواهند داشت.

به گزارش اتومبیل فارسی به نقل از ایسنا، هیات وزیران در ۱۹ دی ماه سال جاری "آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور" را تصویب کرده که براساس آن، محمد مخبر- معاون اول رئیس جمهور- متن این آیین‌نامه را به وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، مناطق صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، گمرک جمهوری اسلامی ایران و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

هیئت وزیران در جلسه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی) و به استناد بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور آیین نامه آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:

"ماده ۱- خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آیین‌نامه، مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری و مناطق صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوط و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب)، دارا بودن معاینه فنی متصل به سامانه سیمفا و با رعایت قوانین، مجاز به پلاک‌گذاری ملی و واردات به سرزمین اصلی خواهند بود.

خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهم‌نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری و مناطق صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۴۰۰۲/۱۰/۱۴۳۰ تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ مشمول حکم این ماده نیست.

ماده ۲- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ است.

ماده ۳- پلاک‌گذاری ملی و واردات خودرو موضوع این تصویب‌نامه به سرزمین اصلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ تأییدیه آلایندگی، ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمان‌های حفاظت محیط زیست و ملی استاندارد ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو و با ثبت سفارش و یا ثبت آماری بلامانع است. "

 

امکان ثبت‌ سفارش خودروهای وارد شده تا پیش از ۱۹ دی ماه در سامانه جامع تجارت
حال در راستای اجرای مصوبه شماره ۱۹۰۰۵۸/ت۶۱۳۸۵هـ تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ هیات وزیران با موضوع آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، امکان ثبت‌سفارش خودروهای وارد شده به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی قبل از تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ به سرزمین اصلی در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

گفتنی است که بدین منظور، محل تامین ارز جدید ذیل عملیات ارزی بدون انتقال ارز با عنوان «از محل بند ۹ ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات - بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲» ایجاد شد.

تمام کدهای تعرفه هشت رقمی ذیل گروه‌های ۸۷۰۱، ۸۷۰۲، ۸۷۰۳ و ۸۷۰۴ مشمول استفاده از محل تامین ارز مذکور است.

وضعیت نمایندگی برای کدهای تعرفه انتخاب شده می‌بایست «از محل بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲» انتخاب شود و اخذ تاییدیه خدمات پس از فروش برای این وضعیت نمایندگی در فرآیند ثبت سفارش الزامی است.

مطابق تصویب‌نامه هیئت وزیران خودروهای ساخت آمریکا یا برند آمریکایی و خودروهای با برند لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی (خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهم‌نامه مشترک «شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» و «گمرک ایران») مشمول استفاده از مصوبه مذکور نشده و امکان ثبت‌سفارش ندارند.

مجوز «دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» جهت بررسی معاینه فنی و عوارض خودروهای مذکور در فرآیند ثبت‌سفارش کارسازی شده است.

تا اطلاع ثانوی صرفاً کاربران دارای کارت بازرگانی فعال، امکان ثبت‌سفارش و واردات از این محل را خواهند داشت.

نظر دهید


در همین زمینه