شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - محصول BYD
۲۰۱۱: خنده تمسخر‌آمیز ایلان ماسک به بی‌وای‌دی

ایلان ماسک در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۱۱ با Bloomberg TV داشت، به احتمال این که برند چینی بی‌وای‌دی به یکی از رقبای تسلا تبدیل شود، خندید. خنده‌ای که بسیار طولانی بود و حالتی تمسخرآمیز داشت. حال همان برند چینی در حال ربودن عنوان «بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی دنیا» از تسلا است.

بی‌وای‌دی و تسلا هنوز آمار فروش و عملکرد مالی خود در فصل چهارم ۲۰۲۳ را منتشر نکرده‌اند. بی‌وای‌دی در حال حار عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی‌شده در فصل سوم را کسب کرد اما تسلا توانست با فروش فقط ۳ هزار و ۴۵۶ خودروی الکتریکی باتری‌محور نسبت به بی‌وای‌دی، لقب بزرگ‌ترین برند تولیدکننده خودروهای الکتریکی را حفظ کند. با این حال، این عنوان هم نتوانست مانع شگفتی متخصصان از عملکرد و میزان فروش محصولات بی‌وای‌دی شود. برندی که در پنج سال گذشته، رشد و توسعه‌ای بی‌سابقه و مثال‌زدنی را تجربه کرده است.

 

AutomobileFa Elon Musk 14021010



بی‌وای‌دی نه تنها فاصله چندانی با عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی (BEV) دنیا ندارد، بلکه وارد لیست کلی ۱۰ خودروساز پرفروش سال هم شده است. اگر آمار تاییدشده فروش ژانویه تا نوامبر را در کنار پیش‌بینی‌های میزان فروش برند در ماه دسامبر قرار دهیم، می‌توان گفت که بی‌وای‌دی سال ۲۰۲۳ را با ۳.۱۳ میلیون دستگاه تولیدشده به پایان خواهد رساند.

در صورت تایید این آمار، بی‌وای‌دی از گروه سوزوکی با ۳.۰۱ میلیون دستگاه بالاتر قرار خواهد گرفت و با فورد نیز که ۳.۹۵ میلیون دستگاه تولید کرده، فاصله کمی دارد. بعد از آن‌ها هم هوندا با ۳.۹۷ میلیون، جنرال‌موتورز با ۴.۸۷ میلیون، رنو-نیسان-میتسوبیشی با ۶.۸۲ میلیون، استلانتیس با ۶.۴ میلیون، گروه هیوندای با ۶.۸۹ میلیون و فولکس‌واگن با ۸.۸ میلیون دستگاه قرار دارند. رتبه اول نیز به تویوتا خواهد رسید که توانسته رقم قابل‌انتظار ۱۰.۵۶ میلیون دستگاه را تولید کند.

معافیت‌های مالیاتی و کمک‌های مالی دولت چین در رشد و افزایش فروش برندهای خودروسازی این کشور نیز تاثیرگذار بوده است. البته پائول گانگ، یکی از متخصصین صنعت خودروسازی و بازار چین معتقد است که بزرگ‌ترین مزیت محصولات بی‌وای‌دی نسبت به رقبای داخلی خود، هزینه تمام‌شده این خودروها است که کم‌تر از مدل‌های مشابه چینی بوده است.

گانگ می‌گوید: «آن‌ها باید روی نوآوری و توسعه فناوری‌ها کار کنند، باید کارهای تحقیقاتی متعددی انجام دهند تا نیازهای مشتریان خود را به درستی تشخیص و پاسخ دهند و باید هزینه‌های خود را به گونه‌ای مدیریت و بهینه‌سازی کنند که در این بازار شدیدا رقابتی، حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند خودروهای الکتریکی دردسترس و مقرون‌به‌صرفه تولید کنند.»

تحلیل‌گران انتظار دارند که تسلا، فصل چهارم ۲۰۲۳ را با تحویل ۴۷۳ هزار دستگاه به پایان برساند. این رقم اگرچه نشان‌دهنده یک رکورد جدید است، اما به معنای این نیز خواهد بود که تسلا سال ۲۰۲۳ را با تحویل در مجموع، ۱.۸۲ میلیون دستگاه به پایان خواهد رساند. رقمی که از هدف ابتدایی ایلان ماسک برای امسال که تحویل حداقل ۲ میلیون دستگاه بود،‌ پایین‌تر است.

 

AutomobileFa BYD 14021010 001



حتی اگر تسلا ۲۰۲۳ را به شکلی معجزه‌آسا با رقم نزدیک به ۲ میلیون دستگاه پشت سر بگذارد، اصلا دور از ذهن نیست که بی‌وای‌دی بتواند در آینده نزدیک، از این برند آمریکایی سبقت بگیرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی دنیا تبدیل شود. آینده‌ای که تصور آن برای ایلان ماسک در سال ۲۰۱۱ انقدر عجیب و دور از واقعیت بود که دست به تمسخر آن زد. حال باید از آقای ماسک پرسید که اکنون چه کسی می‌خندد.

نظر دهید


در همین زمینه