شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خودروهای فرسوده
توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده

 

بر اساس اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، یکی از شروط شماره‌گذاری وسایط نقلیه تولیدی یا وارداتی نوشماره، دریافت مجوز از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده است.


در آخرین روز تیرماه، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به‌صراحت اعلام کرد که شماره‌گذاری انواع خودروها و موتورسیکلت‌های نوشماره بدون دریافت مجوز ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ممنوع است؛ این الزام در حالی مطرح شد که برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی نیز، ارائه گواهی اسقاط ضروری است؛ بر این اساس برای شماره‌گذاری، اسقاط خودرو و ارائه گواهی آن یک الزام به شمار می‌رود. اما این الزام مطابق اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو صورت می‌گیرد. در اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تاکید شده که تمامی وسایط نقلیه نوشماره اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت برای دریافت مجوز شماره‌گذاری، مشمول ارائه گواهی اسقاط یا پرداخت عوارض مربوطه به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.


در متن این قانون عنوان شده که در صورت عدم وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی در سامانه اسقاط تحت مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تشخیص این وزارتخانه، منجر به اختلال در روند تولید شود، تولیدکنندگان خودرو یا موتورسیکلت می‌توانند با پرداخت ۵/ ۱درصد قیمت آن به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند. در ادامه نیز عنوان شده که منابع حاصل پس از گردش خزانه‌داری کل کشور به صورت ۱۰۰درصد تخصیص یافته، صرف پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلت و حمل‌ونقل عمومی) خواهد شد. مسوولیت اسقاط خودرو در کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارت صمت می‌تواند زمان اعتبار برای گواهی اسقاط، تعیین کند.


بر اساس این ماده قانونی، روز گذشته ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در جدولی تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودروها را اعلام و رئیس این ستاد تاکید کرد که تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلفند از گروه گواهی اسقاطِ مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند. همچنین خودروهای تولیدی مشمول قانون مذکور به هفت گروه شامل انواع ﻣﻮﺗﻮﺭﺳﯿﮑﻠﺖ، سواری، ون، وانت، کامیونت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کشنده تقسیم می‌شوند. تمامی این خودروها در چهار گروه گواهی اسقاط شامل موتورسیکلت، سواری، دیزل سبک و دیزل سنگین قرار گرفته‌اند که بر اساس جدول معادل‌سازی، تعداد گواهی اسقاط موردنیاز برای خودروهای تولیدی و وارداتی مشخص شده است تا سازندگان و واردکنندگان وسایل نقلیه براساس آن برای شماره‌گذاری محولات خود اقدام کنند.


بر این اساس به‌ترتیب، برای هر موتورسیکلت معادل یک‌هفتم گواهی اسقاط، سواری شخصی یک گواهی، تاکسی معادل دو گواهی، ون نوع M۱ (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۵/ ۱تن) معادل سه گواهی، مینی‌بوس و ون نوع M۲ (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ۱ + ۱۶ مسافر ﻭ ﺗﻨﺎﮊ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﺗﺎ پنج ﺗﻦ) معادل پنج گواهی، اتوبوس شهری و بین‌شهری ۱۴ گواهی، وانت یک تن و پایین‌تر دو گواهی، وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی، کامیون سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی، کامیون متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی، کامیون سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی و در نهایت کامیون کشنده معادل ۱۶ گواهی اسقاط نیاز دارند. اعلام تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودروها در شرایطی است که چندی پیش مهران سالاری، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، عنوان کرده بود که به‌رغم الزام اخذ مجوز از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده برای شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های نوشماره، هنوز برخی تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت نسبت به ثبت‌نام و ارائه عوارض اسقاط اقدام نکرده‌اند؛ بر این اساس شماره‌گذاری محصولات این دست از تولیدکنندگان با هماهنگی انجام‌شده با پلیس راهور متوقف شده است.


به نوشته دنیای اقتصاد، بر این اساس روز گذشته نیز سالاریه ضمن اعلام تعداد گواهی‌های موردنیاز اعلام کرد که تولیدکنندگان خودرو ‌و موتورسیکلت که نسبت به ارائه عوارض اسقاط برابر قانون اقدام نکنند، برابر هماهنگی انجام‌شده با پلیس راهور فراجا، شماره‌گذاری محصولات این دسته از تولیدکنندگان متوقف شده و انجام نخواهد شد.

 

نظر دهید


در همین زمینه