شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - آخرین دستگاه تولیدشده از آئودی TT
آخرین دستگاه تولیدشده از کارخانه بیرون آمد

تقریبا همه می‌دانستیم که زمان چندانی از چرخه عمر آئودی TT نمانده و اکنون، بالاخره وقت خداحافظی با این مدل دوست‌داشتنی رسیده است. مدلی که اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۵ به نمایش درآمد و فروش اولین نسل آن، سه سال بعد در قالب یک مدل کوپه آغاز شد. در سال ۱۹۹۹ نیز نسخه رودستر عرضه شد. اکنون و پس از گذشت ۲۶ سال تولید و سه نسل بعد، آخرین دستگاه تی‌تی یا همان Tourist Trophy از خط تولید آئودی در مجارستان بیرون آمد.

از ۱۸ فوریه ۱۹۹۸ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳، آئودی در مجموع ۶۶۲ هزار و ۷۶۲ دستگاه تی‌تی تولید کرد. آخرین دستگاه نیز یک نسخه TTS کوپه مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ و سیستم تعلیق تمام‌چرخ محرک کواترو بود. در دنیای تحت سلطه کراس‌اوور‌ها و شاسی‌بلندها، همین که تی‌تی توانسته به اندازه ربع قرن دوام بیارد را باید یک دستاورد مهم بدانیم.

تصویری که مشاهده می‌کنید، در صفحه رسمی اینستاگرام آئودی منتشر شده و خبری از بیانیه یا اعلامیه رسانه‌ای نیست. در کنار آخرین دستگاه تولیدشده، همان مدل مفهومی ۱۹۹۵ که در بالا به آن اشاره شد را می‌بینیم و در سمت دیگر هم اولین نسل نسخه رودستر با تودوزی جذاب چرمی دیده می‌شود.

آئودی تی‌تی قبل از این که به پایان خط برسد، منبع الهام تولید چندین مدل Final Edition نیز بود. آخرین آن‌ها نسخه مخصوص بازار بریتانیا محسوب می‌شد که تولید آن نیز پیش از این متوقف شده بود. بازنشستگی آئودی تی‌تی عملا به معنای کنار رفتن اجتناب‌ناپذیر موتور ۵ سیلندر آن هم خواهد بود. موتوری که از آن هنوز در مدل‌هایی مثل RS3 و RS Q3 نیز استفاده می‌شود. تی‌تی در دوران شکوفایی خود با موتور حتی بزرگ‌تری هم عرضه می‌شد. دو نسل اول این مدل مجهز به یک پیشرانه VR6 بود.

البته آئودی هنوز تابوت تی‌تی را به طور کامل نبسته چون از احتمال بازگشت آن به عنوان یک خودروی الکتریکی صحبت کرده است اما در حال حاضر، هیچ تصمیمی درباره این ماجرا گرفته نشده است. علاقه‌مندان این مدل امیدوارند که اگر روزی شاهد برگشت آن بودند، همچنان دو نسخه کوپه و رودستر برای آن در نظر گرفته شود. این را هم فراموش نکنیم که در طول این ربع قرن، مدل تی‌تی با بدنه‌های متفاوتی در قالب مدل‌های مفهومی مثل سدان (تی‌تی اسپرت‌بک ۲۰۱۴) یا حتی کراس‌اوور (تی‌تی آف‌رود ۲۰۱۴) هم تصور شده است.

فارغ از این که چه آینده‌ای در انتظار تی‌تی خواهد بود،‌ تکلیف امروز آن مشخص شده است. پرونده این خودروی ۲۵ ساله بسته شده و تا زمانی که تصمیم متفاوتی اعلام شود،‌ بازنشستگی آن قطعی است.

نظر دهید