شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لاماری ایما HEV
محصول وارداتی و جدید آرین پارس موتور

بعد از رونمایی لاماری ایما HEV توسط شرکت آرین پارس موتور، فرصتی فراهم شد تا رسانه‌های تخصصی خودرو بتوانند این اتومبیل را در پیست اتومبیل‌رانی آزادی تهران مورد بررسی و آزمایش رانندگی قرار دهند. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، نسخه مونتاژی لاماری ایما نقاط قوتی مانند طراحی گیرا، مدرن و خشن، پیشرانه بسیار پرتوان و هماهنگی خوب پیشرانه و جعبه‌دنده و همچین فرمان‌پذیری و پایداری بسیار خوبی داشت و در مقابل کمبود بسیاری از تجهیزات رفاهی و ایمنی باعث می‌شد تا در برابر رقبای هم‌وطن خود در بازار ایران نقص‌هایی نیز داشته باشد.


حال نسخه هایبرید (HEV) این محصول که قرار است به صورت وارداتی به بازار عرضه شود علاوه بر جهش در طراحی، قوای محرکه و سامانه انتقال قدرت، فهرست بسیار قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی را نیز با خود به همراه دارد تا ضعف‌های نسخه پیشین پوشانده شود. البته پیش از این نیز شرکت آرین پارس موتور نسخه فول آپشن لاماری ایما را با نام لاماری ایما X معرفی کرده بود که ضعف‌های آپشنی نسخه فعلی لاماری ایما را پوشانده بود اما این پروژه پس از رونمایی متوقف شد.
لاماری ایما HEV در نمای جلو، دماغه، سپر جلو و همچنین ورودی‌های هوا تغییرات چشمگیری را پشت سر گذاشته است. این تغییرات در چراغ‌های LED جلو، رینگ‌ها و همچنین دیفیوزر سپر عقب نیز دیده می‌شود و چهره لاماری ایما HEV را بیش از قبل جسور و مدرن ترسیم کرده است.


دامنه تغییرات طراحی به فضای داخل کابین نیز رسیده است. استفاده از تریم دو رنگ فسفری-طوسی، صندلی‌های اسپرت، اهرم تعویض دنده کریستالی و همچنین تجهیزات کاملی که در قسمت‌های مختلف کابین به چشم می‌خورد از جمله ویژگی‌هایی است که لاماری ایما هایبرید را نسبت به نسخه مونتاژی متمایز کرده است. 

 



به طور کلی و خلاصه باید گفت لاماری ایما هایبرید یا HEV، از لحاظ ظاهری تفاوت‌هایی با دو تیپ ایما ساده و ایما X دارد و در جلوی آن، یک نوار کرومی عمودی از گوشه چراغ‌ها اضافه شده و طراحی جدید سپر نیز ظاهر اسپرت خودرو را تقویت کرده است. طول و عرض آن به ترتیب ۴۵۶۵ میلی‌متر و ۱۸۶۰ میلی‌متر است و ارتفاع آن هم به ۱۶۹۰ میلی‌متر می‌رسد. با فاصله بین‌محوری ۲۷۱۵ میلی‌متری، می‌توان انتظار فضای قابل‌توجهی برای پنج سرنشین خودرو را داشت. حجم صندوق عقب ۴۸۰ لیتر اعلام شده و خودرو سوار بر چرخ‌های آلومینیومی ۱۹ اینچی است.


قوای محرکه لاماری ایما هایبرید از یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است که قدرت خروجی ترکیبی آن به ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد. پیشرانه ۴ سیلندر خطی خودرو از سیستم سوخت‌رسانی توربو GDI استفاده می‌کند و جعبه‌دنده آن نیز سیستم انتقال قدرت DHT مخصوص خودروهای هایبریدی که قدرت تولیدشده را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. ظرفیت مخزن سوخت، ۵۵ لیتر اعلام شده و این نکته نیز لازم به ذکر است که خودرو با استانداردهای آلایندگی یورو۶ منطبق است. همچنین، مصرف سوخت متوسط خودرو ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که از پیشرانه هایبریدی موثر و مفیدی خبر می‌دهد.


بسته باتری‌های مورد استفاده توسط موتور برقی در کیف صندوق عقب قرار گرفته است. افزایش وزن ایجاد شده در اثر این بسته باتری و تغییری که در تقسیم وزن خودرو ایجاد کرده به خوبی در زمان رانندگی در پیچ‌های تند پیست اتومبیل‌رانی آزادی محسوس است. در زمان رانندگی با لاماری ایما هایبرید در حالت‌های اسپرت و اکونومی، تغییر در رفتار خودرو کاملا قابل لمس است و از طرفی اگر از قبل تجرب رانندگی با لاماری ایما را در همین پیست داشته باشید، در زمان عبور از پیچ‌های تند با خود خواهید گفت: «چرا مثل نسخه بنزینی لاماری ایما نمی‌پیچه؟»

 

AutomobileFa Lamari Eama HEV Test Drive 14021129 001


متاسفانه اضافه شده پیشرانه برقی که سبب کاهش قدرت خروجی کلی و افزایش گشتاور نهایی و کلی شده و در عین حال تقسیم وزن خودرو را نسبت به نسخه بنزینی دست‌خوش تغییر کرده است، روی فرمان‌پذیری و پایداری خودرو تاثیر منفی داشته است اما کماکان شتاب دلچسب و قابل قبول بوده و ترمزها به خوبی حس ایمنی کافی را در شرایط اضطراری به راننده القا می‌کنند. البته استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک (چند اتصالی) در محور عقب به خودی خود تاثیر مثبتی روی فرمان‌پذیری و پایداری خودرو داشته است.


لاماری ایما HEV از همان امکانات و تجهیزات نسخه فول ایما X بهره می‌برد. کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای برای سرنشینان جلو، کمربند سه‌نقطه‌ای مجهز به پیش‌کشنده، ترمز ضدقفل (ABS)، ترمز کمکی الکترونیکی (HBA-BAS)، سیستم اتوهولد و سامانه الکترونیکی توزیع نیروی ترمز (EBD) تنها بخشی از تجهیزات ایمنی خودرو را تشکیل می‌دهند. فرمان برقی EPS از چند حالت متنوع (استاندارد، راحت و اسپرت) بهره می‌برد و از سایر ویژگی‌های ایمنی آن نیز می‌توان به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (EPS)، سامانه کمک به حرکت خودرو در سرپایینی و سربالایی (HDC و HAC)، سیستم کنترل کشش خودرو (TCS)، سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS) و البته سیستم ضدسرقت الکترونیکی ایموبلایزر اشاره کرد.

  


فهرست امکانات رفاهی و ویژگی‌های فضای داخلی لاماری ایما HEV حقیقتا تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد. با ورود به خودرو، صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی لمسی و مجهز به پورتUSB، صندلی‌های چرمی و صفحه کیلومتر تمام‌دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی اولین عناصری هستند که به چشم می‌آیند. صندلی راننده در ۱۰ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت پیش‌فرض به صورت الکتریکی قابل تنظیم است. آینه‌های کناری الکتریکی به همراه حافظه و مجهز به چراغ خوش‌آمدگویی و گرم‌کن، سیستم چند رسانه‌ای با قابلیت اتصال بلوتوث، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای سیستم سرگرمی، ۶ بلندگو، کول‌باکس مجهز به دریچه هوا برای سرنشینان عقب، سانروف پانورامیک اسکای‌لایت، کنسول میانی ردیف جلو و عقب و قابلیت اتصال وای‌فای سایر ویژگی‌های رفاهی لاماری ایما هایبریدی را تشکیل می‌دهند. علاوه بر سیستم تصفیه هوای کابین(AQS)، سرنشینان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به کنترل لمسی نیز دسترسی دارند.

 

AutomobileFa Lamari Eama HEV Test Drive 14021129 018


سامانه‌های کمک‌رسان قابل‌توجهی هم دیده می‌شوند. لاماری ایما HEV مجهز به دوربین دید عقب با رزولوشن HD، دوربین ثبت وقایع رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه پانورامیک و چراغ‌های روشنایی روز است. همچنین، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید هوشمند نیز وجود دارد. کروز کنترل، سیستم هشدار عبور ترافیک عقب (RCTA)، سیستم هشدار انحراف از خطوط، سنسور پارک عقب و درب صندوق عقب که به شکل الکتریکی و با پشتیبانی از حرکت پا باز و بسته می‌شود نیز سایر برتری‌های خودرو در این بخش را تشکیل می‌دهند. لاماری ایما هایبرید همچنین از سیستم هشدار باز شدن درب‌ها (DOV)، سیستم کمک تغییر خطوط (LDWS)، رادار نقاط کور (BSD) و همچنین سیستم هشدار تصادف و برخورد از جلو نیز مجهز است.


لاماری ایما هایبرید یک کراس‌اوور جسور، پرشتاب، با مصرف سوخت بهینه و سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی است که اگرچه نسبت به نسخه بنزینی کاهش فرمان‌پذیری را تجربه کرده است اما کماکان در کلاس خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته تعداد عرضه و همچنین قیمت‌گذاری این محصول به دلیل وارداتی بودن آن کماکان پارامتر‌هایی هستند که نقش کلیدی در موفقیت آن ایفا خواهند کرد.

نظر دهید


در همین زمینه