شبکه‌های اجتماعی

موسسه Euro NCAP پروتکل‌های تست ایمنی خودروها را تغییر داد
اتومبیل فارسی - به‌روز‌رسانی پروتکل‌های ارزیابی ایمنی موسسه یورو ان‌کپ

از طراحی مانع متحرک جدید تا تست تصادف از کنار از فاصله دور

موسسه ارزیابی اتومبیل‌های جدید اروپایی (European New Car Assessment Programme) که به اختصار Euro NCAP نامیده می‌شود هر دو سال یک بار پروتکل‌های ارزیابی خود را مورد بازنگری قرار داده و بر اساس استانداردهای روز سخت‌تر می‌کند. این موسسه که یکی از معتبرترین موسسات تست و بررسی ایمنی خودروها است در سال جاری آزمایش‌های جدیدی را برای حفظ ایمنی سرنشینان، بهبود پروتکل‌های حفاظت‌ پس از تصادف و ترویج آخرین فناوری‌های پیشرفته کمکی راننده ارائه داده است.


یکی از به‌روزرسانی‌های صورت گرفته مربوط به تست تصادف از جلو است. این موسسه یک مانع متحرک جدید را برای تست برخورد از جلو در نظر گرفته و آن را جایگزین مانع با قابلیت تغییر شکل‌پذیری متوسط که در 23 سال گذشته توسط یورو ان‌کپ استفاده می‌شده، کرده است. این تست تصادف جدید در ارزیابی نحوه عملکرد سازه دماغه خودرو و تاثیر آن در آسیب‌های وارده کمک شایانی می‌کند. نوآوری مهم صورت گرفته در این به‌روزرسانی را باید در مانع متحرک تغییر شکل‌پذیر جدید دانست.


برخورد از کنار دومین فراوانی مرگ و میر یا صدمات جدی را در تصادفات به خود اختصاص می‌دهد. آخرین به روزرسانی‌های انجام شده در این بخش مربوط به تنظیمات سرعت و جرم مانع در برخورد از کنار از فاصله نزدیک و افزایش شدت آزمایش است. همچنین این موسسه برای اولین بار برخورد از کنار از فاصله دور را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این ارزیابی تمرکز بر حفاظت از راننده و همچنین برخورد بین راننده و سرنشین جلو است که بیش از پیش لزوم تعبیه کیسه هوا ایمنی میانی را گوشزد می‌کند.


یورو ان‌کپ می‌گوید بهبود ایمنی اتومبیل‌ها تنها مربوط به کیسه‌های‌ هوا ایمنی بیش‌تر یا سامانه‌های کمکی راننده پیشرفته‌تر نیست، بلکه ایمنی پس از تصادف نیز نقش اساسی در نجات جان سرنشینان دارد. این موسسه با همکاری انجمن بین المللی خدمات آتش‌نشانی و امداد و نجات قوانین جدیدی را برای بهبود ایمنی پس از تصادف تدوین کرده است. یورو ان‌کپ همچنین سهولت خروج سرنشینان از خودرو و دستگیره در برقی را نیز بررسی کرده و بر لزوم کاربرد سامانه‌های تماس‌ اضطراری پیشرفته تاکید دارد.


این تغییرات ارکان اصلی پروتکل‌های جدید یورو ان‌کپ در سال 2020 هستند. بدون شک این به روزرسانی‌ها و همچنین برخی تغییرات دیگر تاثیرات قابل توجهی در ایمنی بیش‌تر سرنشیان در تصادفات خواهد داشت. بنابراین، کاربران باید هنگام مقایسه آخرین نتایج ارزیابی‌های ایمنی با رتبه‌های سال‌های گذشته، به تغییرات اعمال شده در ارزیابی‌ها توجه داشته باشند. در تغییرات جدید تنها وسایل نقلیه‌ای که عملکرد عالی در زمینه حفاظت از تصادف، پس از تصادف و جلوگیری از تصادف دارند به رتبه پنج ستاره دست می‌یابند.

 

نظر دهید


در همین زمینه