شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - نخستین باتری شارژ فوق‌سریع خودرو
CATL رونمایی کرد

 

بزرگ‌ترین سازنده باتری جهان، محصولی را عرضه کرده است که مدعی است نخستین باتری «شارژ فوق‌‌‌سریع» است و می‌تواند مسیر ۴۰۰کیلومتر (۲۴۹مایل) را تنها با یک بار شارژ ۱۰دقیقه‌ای طی کند. به گزارش سایت ایندیپندنت شرکت چینی کاتل (CATL) معتقد است که باتری لیتیوم-یون جدید این شرکت، عصر جدیدی را برای خودروهای برقی خواهد گشود و نگرانی دارندگان [این خودروها] را در مورد بُرد آن از بین می‌برد. این باتری با یک بار شارژ کامل، می‌تواند بیش از ۷۰۰کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند - تقریبا ۶۰درصد بیشتر از میانگین خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳.


کاتل تاکید کرده که افزایش ظرفیت باتری و زمان شارژ از طریق «فرمول تازه ‌به‌دست‌آمده الکترولیت ابررسانا» حاصل شده است که سبب بهبود رسانایی می‌شود. در این زمینه وو کای، دانشمند ارشد در کاتل، معتقد است که «آینده فناوری باتری خودروهای الکتریکی باید پیوسته با پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان و همچنین با منفعت اقتصادی هماهنگ باشد.»


وی می‌گوید: «از آنجایی که مصرف‌کنندگان خودروهای برقی، از کاربران پیشگام به کاربران عادی تغییر می‌کنند، ما باید فناوری پیشرفته را در دسترس همه قرار دهیم و به همه این امکان را بدهیم که از ثمره نوآوری لذت ببرند.» کاتل که در سال ۲۰۲۲ نسبت به سایر رقبای خود، تعداد باتری‌های لیتیوم یونی بیشتری تولید کرد، قصد دارد تولید انبوه باتری جدید خود را اواخر سال جاری آغاز کند.


به گزارش دنیای اقتصاد، این شرکت اعلام نکرد که کدام خودروسازان نخستین خودروسازانی خواهند بود که این باتری‌ها را دریافت خواهند کرد؛ اگرچه مشتریان آن عبارت‌اند از بی‌ام‌و، دایملر آگ، هوندا، تسلا، تویوتا، فولکس‌واگن و ولوو. فروش خودروهای برقی طی سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و در سال گذشته بیش از ۱۰میلیون فروش داشته است، با‌این‌حال، این خودروها هنوز کمتر از یک‌پنجم کل فروش خودرو را تشکیل می‌دهند.


به گفته سازمان بین‌المللی انرژی، نگرانی از مسافت یکی از اصلی‌ترین موانع برای مصرف‌کنندگان هنگام خرید خودروی برقی است که سبب شده تولیدکنندگانی مانند کاتل، سرمایه‌گذاری زیادی برای غلبه بر این مانع انجام دهند. چالش‌های دیگر شامل دسترسی به مواد باتری و فرسایش باتری است؛ اگرچه کاتل ادعا می‌کند که این دغدغه و نقطه‌ضعف، در جدیدترین باتری این شرکت حل شده است. اغلب خودروسازان بزرگ، اهداف خود را روی حذف تدریجی خودروهای موتورهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۴۰ تعیین کرده‌اند و برآوردهای سازمان بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که فروش خودروهای الکتریکی در ۱۵ سال آینده از فروش خودروهای با سوخت فسیلی پیشی خواهد گرفت، اگرچه پیشرفت‌های باتری می‌تواند این مقیاس زمانی را حتی بیشتر از این نیز کاهش دهد.

 

نظر دهید


در همین زمینه