شبکه‌های اجتماعی

ورود خودروهای برند یواز روسیه به ایران + مشخصات محصولات
اتومبیل فارسی - یواز پاتریوت

توسط سروش دیزل مبنا

 

شرکت ارس خودرو دیزل در حوالی سال 1386 اقداماتی را جهت ورود برند یواز به ایران انجام داد که این اقدامات به نتیجه نرسید تا اینکه در نمایشگاه اتومبیل تهران در سال 1395 شرکت توان خودرو جی برای اولین بار از شاسی‌بلندی به نام پاتریوت محصول شرکت یواز (UAZ) روسیه پرده برداشت و قرار بود که این خودرو به عنوان یک محصول مونتاژی در کشور تولید شود. اگرچه پروژه تولید خودروهای یواز در کشور با ورود بسیاری از برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی به فراموشی سپرده شد، اما با بازگشت تحریم‌ها و خروج بسیاری از برندهای خودروسازی از بازار کشور بار دیگر عرضه محصولات روسی به صورت مونتاژی جان دوباره‌ای گرفته است. در همین راستا بر اساس اطلاعات به دست آمده، شرکت سروش دیزل مبنا که پیش از این در زمینه عرضه کامیونت و مینی‌بوس‌های دیزلی هیوندای فعالیت داشته به عنوان نماینده جدید برند یواز در ایران برنامه تولید محصولات این برند را در دست اجرا دارد. 

 

شرکت روسی یواز تولید کننده خودروهای دو دیفرانسیل، شاسی‌بلند، نظامی و انواع پیکاپ و کامیونت است که از زمان جنگ جهانی دوم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. سروش دیزل مبنا سه محصول یواز شامل یک شاسی‌بلند به نام پاتریوت، یک پیکاپ دو کابین و یک کامیونت باری به نام پروفی را روی خط تولید خواهد برد. هر سه این محصولات دارای پلت‌فرم مشترک و همچنین طراحی داخلی و خارجی مشابهی هستند و در عمل با یک محصول در سه تیپ و کاربری مختلف روبرو هستیم. هر سه مدل در بخش مشخصات فنی نیز مشترک بوده و به پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری با کد ZMZ40906 و توانایی تولید 149 اسب بخار قدرت در 4600 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 235 نیوتن‌متر در دور 3900 مجهز شده است. این پیشرانه همراه با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی عرضه می‌شود و باید منتظر ماند و دید آیا سروش دیزل در آینده تصمیمی برای تجهیز این سه محصول یواز به جعبه‌دنده اتوماتیک دارد یا خیر.

 

علاو بر این، هر سه نسخه پاتریوت، پیکاپ و پروفی به سامانه انتقال قدرت چهار چرخ محرک مجهز خواهد بود و امکان انتخاب حالت‌های تک دیفرانسیل (محور محرک عقب) سبک (2H)، چهارچرخ محرک سبک (4H)، چهارچرخ محرک سنگین (4L) و چهارچرخ محرک سنگین به همراه قفل دیفرانسیل نیز برای راننده مهیا شده است. سامانه چهار چرخ محرکی که یواز روی این سه محصول به کار برده دارای ویژگی‌های زیر است: 

 

تک دیفرانسیل (محور محرک عقب) سبک (2H): انتقال گشتاور به محور عقب - مصرف سوخت کم و اقتصادی 

چهارچرخ محرک سبک (4H): تقسیم مساوی گشتاور بین چرخ‌ها - مناسب برای مسیرهای لغزنده و آفرودهای سبک

چهارچرخ محرک سنگین (4L): انتقال بیش‌ترین گشتاور ممکن به تمامی چرخ‌ها

چهارچرخ محرک سنگین (4L) به همراه قفل دیفرانسیل: انتقال بیش‌ترین گشتاور ممکن به تمامی چرخ‌ها به همراه قفل دیفرانسیل عقب برای فرار از شرایط بسیار ناپایدار و لغزنده

 

از آنجایی که هر سه محصول از پیشرانه و جعبه‌دنده یکسانی بهره می‌برند، مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها نیز به طور مشترک 11.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده اما به دلیل کاربری متفاوت، بیشینه سرعت مدل پروفی 130 کیلومتر در ساعت، پیکاپ 140 کیلومتر در ساعت و نسخه شاسی‌بلند پاتریوت معادل 150 کیلومتر در ساعت خواهد بود.ترمزهای دیسکی در محور جلو و کاسه‌ای در محور عقب به همراه سامانه ترمز صد قفل ABS و سامانه کنترل پایداری ESP، سیستم مالتی مدیا به همراه صفحه نمایش لمسی، دوربین دید عقب، سنسور پارک جلو و عقب، گرم کن و سرد کن محفظه داشبورد، گرمکن آینه‌های کناری، شیشه‌های برقی، چراغ‌های روشنایی در روز، گرمکن صندلی‌ها،دکمه‌های کنترلی روی فرمان، کروزکنترل، گرمکن فرمان و... امکاناتی است که در پاتریوت در دسترس است.

 

سایر مشخصات یواز پروفی / یواز پاتریوت / یواز پیکاپ:

طول:  پروفی: 5940 / پاتریوت: 4785 / پیکاپ: 5125 میلی‌متر 

عرض:  پروفی: 1990 / پاتریوت: 1900 / پیکاپ: 1915 میلی‌متر 

ارتفاع:  پروفی: 1900 / پاتریوت: 1910 / پیکاپ: 1915 میلی‌متر 

فاصله بین دو محور:  پروفی: 3500 / پاتریوت: 2760 / پیکاپ: 3000 میلی‌متر

وزن خالص:  پروفی: 2065 / پاتریوت: 2125 / پیکاپ: 2135 کیلوگرم
بیشینه وزن قابل حمل:  پروفی: 1435 / پاتریوت: 525 / پیکاپ: 725 کیلوگرم

هنوز زمان دقیقی از رونمایی رسمی، شرایط فروش و قیمت نهایی این سه محصول یواز توسط سروش دیزل مبنا تعیین نشده است اما با توجه به ارزش کم‌تر از 20 هزار دلاری محصولات این برند در سایر بازارها، انتظار می‌رود این سه محصول یواز با قیمتی کم‌تر از 500.000.000 تومان عرضه شود.

 

آلبوم تصاویر یواز پاتریوت

 

آلبوم تصاویر یواز پیکاپ

 

آلبوم تصاویر یواز پروفی

 

 

نظر دهید