شبکه‌های اجتماعی

فودی لاین تک کابین به ایران می‌آید
Automobile Farsi - Foday Lion F22

محصول جدید زامیاد لو رفت

صبح دیروز پایگاه خبری گروه خودروسازی سایپا تصویری منتشر کرد که در آن جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا را در حال بازدید از مجموعه زامیاد نشان می‌دهد. در این تصویر که به فاصله کوتاهی از زمان انتشار از این خبر حذف شد، محصول جدید زامیاد دیده می‌شود که به نظر می‌رسد برای این خودروساز بسیار استراتژیک باشد.

پیکاپی که در این تصویر مشاهده می‌شود، فودِی لایِنFoday Lion) F22) تک کابین است و چیزی که آن محصول را با اهمیت می‌کند، تک کابین بودن آن است، چراکه پیش از این فودی لاین F22 در بیش‌تر بازارها به صورت دو کابین تولید و عرضه شده و تولید نمونه تک کابین بسیار محدود است، به گونه‌ای که به سختی می‌توان ردپایی از آن پیدا کرد.

AutomobileFa Zamyad Foday Lion F22 Pickup 3

سال گذشته نیز زامیاد فودِی لندفورت که یک SUV بر پایه همین پلتفرم است را برای آزمایش به ایران آورده بود و آن را با پوشش‌های استتاری آزمایش می‌کرد. اکنون با انتشار این تصویر به نظر می‌رسد زامیاد قصد سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر این پلتفرم دارد. فودی لاین F22، با همین شمایل و البته با تغییراتی در قوای محرکه و جلوپنجره، با نام‌های دانگ فنگ P16 پیکاپ و دایون پیکاپ نیز عرضه می‌شود.
احتمالا تنها بازاری که تا کنون میزبان فودی لاین F22 بوده، اکوادور است. این خودرو که در چین با نام فودی ژیانگشی F22 شناخته می‌شود، برای نخستین بار در سال 2015 و درست یک سال پس از فودی لندفورت (لانفو) وارد بازار چین شده است.

 

ویژگی‌های فنی فودی لاین F22
فودی لاین F22 با دو نوع پیشرانه عرضه می‌شود. یک نمونه بنزینی 2.4 لیتری ساخت میتسوبیشی تنفس طبیعی که توان تولید 136 اسب بخار را دارد بیشینه گشتاور آن به 200 نیوتن‌متر می‌رسد. یک موتور دیزلی 1.9 لیتری توربوشارژ نیز برای فودی لاین F22 عرضه می‌شود که توان تولید 150 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. دو نوع جعبه دنده 6 سرعت اتوماتیک و 5 سرعت دستی نیز برای این خودرو قابل انتخاب است. فودی لاین F22 به صورت استاندارد دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود، اما امکان سفارش آن به صورت دو دیفرانسیل نیز وجود دارد. فودی لاین F22 با موتور میتسوبیشی در صد کیلومتر حدود 10.4 لیتر بنزین می‌سوزاند، این در حالی است که مصرف نسخه دیزلی 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر است. حداکثر سرعت اعلام شده برای هر دو نسخه 140 کیلومتر بر ساعت است.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد زامیاد موتور بنزینی برای بازار ایران در نظر گرفته باشد و با توجه به تصویری که از سوی سایپا منتشر شد، احتمالا این شرکت تنها قصد عرضه نسخه تک کابین فودی لاین F22 را در ایران دارد. این انتخاب احتمالا برای این است که تداخلی در بازار این محصول با دانگ فنگ ریچ ایجاد نشود.
اما چیزی که این پیکاپ تک کابین را به محصولی استراتژیک تبدیل می‌کند، امکان سفارش آن به صورت دو دیفرانسیل است. در این صورت، پس از مدتی طولانی شاهد عرضه محصول با این ویژگی‌ها در بازار ایران خواهیم بود.

 

AutomobileFa Zamyad Foday Lion F22 Pickup 1


اندازه و امکانات
جزییات زیادی از نمونه تک کابین در دسترس نیست، با این حال ابعاد نمونه دو کابین به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع 5219، 1870 و 1844 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 3100 میلی‌متر است. ولی می‌توان پیش بینی‌کرد نمونه تک کابین در طول اندازه‌ای متفاوت از نمونه دو کابین داشته باشد.
نمای کابین فودی لاین F22 شاید چندان لوکس و مجهز نباشد، اما نسبت به نمونه‌های هم رده خود در بازار ایران طراحی قابل قبولی دارد. از ویژگی‌های جالب کابین این پیکاپ می‌توان به ساعت آنالوگ آن با مارک فودی اشاره کرد.
پوشش دو رنگ برای صندلی‌ها و تزیینات پیانویی برای داشبورد به همراه قطعه‌های نقره‌ای رنگ فضایی جذاب و نه چندان گران را به تصویر می‌کشد. رینگ‌های آلیاژی 16 و 17 اینچی، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، نمایشگر لمسی به همراه GPS، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، صندلی‌های چرمی، آینه‌های کناری برقی با امکان تاشوندگی الکتریکی، پاور ویندوز و ... مهم‌ترین امکاناتی است که در این پیکاپ چینی می‌توان جست‌ و جو کرد. با این حال باید منتظر ماند و دید کدام یک از این امکانات برای نمونه ایرانی قابل ارائه است.

 

AutomobileFa Zamyad Foday Lion F22 Pickup 11

 

فودی لاین F22 در ایران
زامیاد در حالی فودی لاین F22 تک کابین را برای عرضه در ایران آماده می‌کند که 47 درصد از بازار خودروهای تجاری را از آن خود کرده است. با اضافه شدن این خودرو به سبد محصولات زامیاد شاید تغییر چندانی در سهم این خودروساز از بازار ایجاد نشود، اما تحول خوبی برای این بازار کم فروغ خواهد بود. نکته مهم در خصوص عرضه این پیکاپ، دریافت مجوز عرضه نمونه تک کابین دو دیفرانسیل است، اتفاقی که آمیکو در سال‌های گذشته پیگیر آن بوده و با وجود دریافت مجوز‌ها موفق به انجام آن نشده است.
قیمت فودی لاین F22 در بازار چین از 90هزار تا 134هزار یوآن است. این قیمت برای نمونه دو کابین است. نمونه تک کابین این خودرو نیز در اکوادور چیزی حدود 24000 دلار قیمت دارد.
زامیاد هنوز جزییاتی از زمان عرضه، ویژگی‌های فنی، امکانات و قیمت این محصول ارائه نکرده است.

نظر دهید