شبکه‌های اجتماعی

گاف‌های عجیب ایران خودرو در اعلام ویژگی‌های رانا پلاس
اتومبیل فارسی - ایکو رانا پلاس

تحویل رانا پلاس از مهر ماه سال جاری

گروه صنعتی ایران خودرو در دهه فجر سال 1398 در مراسمی از سه محصول جدید خود رونمایی کرد که یکی از این سه محصول رانا سال یا همان رانا پلاس بود. این خودروساز مدتی پس از معرفی این محصول، تصاویر و کاتالوگ رسمی رانا پلاس را نیز منتشر کرده و اعلام کرد که تجهیز رانا پلاس به جعبه‌دنده 6 سرعته و پیشرانه جدید EC5 را نیز در دستور کار خود دارد.

اخیرا سید علی قاضوی که مدیریت پروژه رانا پلاس را بر عهده داشته، اطلاعاتی را از زمان تحویل این محصول به مشتریان و همچنین ویژگی‌های رانا پلاس در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری ایکوپرس (رسانه رسمی گروه صنعتی ایران خودرو) اعلام کرده است که دارای اشتباهات فنی و تخصصی فاحشی است. مشخص نیست که این اشتباهات توسط مدیر پروژه رانا پلاس صورت گرفته یا خبرنگار ایکوپرس از دانش کافی برای تنظیم چنین خبری بی‌بهره بوده است. به هر حال اگر این اشتباهات بسیار فاحش و تعجب‌آور از سوی مدیر پروژه رانا پلاس صورت گرفته باشد که باید بیش از پیش به حال و روز صنعت خودرو کشور گریست زیرا چنین اشتباهات یا بهتر است بگوییم گاف‌هایی بیش‌تر جنبه عدم دانش و تخصص کافی دارد تا اشتباهات سهوی. اما اگر این اشتباهات از سوی خبرنگار ایکوپرس صورت گرفته باشد، این سوال پیش می‌آید که آیا محتوای تولیدی خبرنگاران رسانه رسمی گروه صنعتی ایران خودرو پیش از انتشار مورد بازخوانی و اصلاح قرار نمی‌گیرد؟ و پرسش‌های دیگری که شاید هرگز به پاسخ نرسند!

 

علی قاضوی مدیر پروژه خودروی رانا پلاس در بخشی از صحبت‌های خود در مورد ویژگی‌های رانا پلاس گفت: «جلو آمپر این خودرو دیجیتال است که قابلیت افزودن لوگوی سیستم‌های جدید مانند سیستم پایداری (ESC)، سیستم تنظیم باد تایرها (TPMS) و سیستم فرمان برقی (ESP) و... را دارا است.»

در حالی که می‌دانیم سیستم فرمان برقی در اصطلاح صنعت خودروسازی Electric Power Steering نامیده می‌شود و در بیش‌تر متون تخصصی از مخفف آن یعنی EPS استفاده می‌شود در حالی که در متن این خبر از ESP استفاده شده است. ESP مخفف Electronic Stability Program به معنی برنامه کنترل پایداری خودرو (یا همان سامانه کنترل پایداری) است. همچنین سامانه TPMS مخفف Tire Pressure Monitoring System به معنای سامانه نمایش فشار باد تایرها است. وظیفه این سیستم اعلام کاهش فشار باد در یک یا چند تایر خودرو است تا راننده از این وضعیت مطلع شده و نسبت به تنظیم باد تایرهای خودرو اقدام کند. این سامانه به خودی خود تنظیم کننده فشار باد تایر نیست و صرفا یک نمایش دهنده و هشدار دهنده کاهش فشار باد در تایرها است.

 

علاوه بر این، مدیر پروژه رانا پلاس با اشاره به مشخصات فنی خودروی رانا پلاس اظهار کرد: «موتور این محصول TU۵ و استاندارد آلایندگی آن اروپا پنج است. این خودرو پنج دنده و دارای موتور ۱۶۰۰ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار بوده و ترمزهای جلو و عقب آن کاسه‌ای است.» 
و در این بخش نیز مشخص نیست که منظور از ترمزهای جلو عقب کاسه‌ای چیست؟ زیرا در کاتالوگ رسمی رانا پلاس ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای عنوان شده است.

 

مشخصات فنی و ویژگی‌های ایکو رانا پلاس

بر اساس کاتالوگ رسمی که مدتی قبل گروه صنعتی ایران خودرو منتشر کرد، رانا پلاس به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 مجهز است که توانایی تولید ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه در بهینه‌سازی صورت گرفته استاندارد آلایندگی یورو 5 را پشت سر گذاشته است. رانا پلاس همراه با جعبه‌دنده 5 سرعت دستی عرضه خواهد شد.

ایکو رانا پلاس در بخش ایمنی به کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو مجهز بوده، اما تنها در محور جلو دارای ترمزهای دیسکی است و ایران‌خودرو کماکان از ترمزهای کاسه‌ای در محور عقب استفاده کرده است. سامانه ترمز ضد قفل ABS به همراه توزیع نیروی ترمز EBD و BA نیز از دیگر ویژگی‌های رانا پلاس در بخش ایمنی است. پیش از این قرار بود رانا پلاس به سیستم فرمان برقی مجهز شود اما در مشخصات فنی رسمی اعلام شده مشخص شد که رانا پلاس دارای سیستم فرمان با نیروی کمکی هیدرولیکی خواهد بود.

در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی نیز ایکو رانا پلاس به کروز کنترل، غربیلک فرمان جدید به همراه دکمه‌های کنترلی روی فرمان، طرح فیبر کربن کنسول میانی و داشبورد، سیستم پخش با در گاه USB و بلوتوث ، شیشه‌های جلو و عقب برقی، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب و… مجهز شده است.

 

جزئیات بیش‎‌تر در مورد ویژگی‌های فنی و امکانات ایکو رانا پلاس در کاتالوگ رسمی شرکت به شرح زیر عنوان شده است:

AutomobileFa IKCO Runna Plus Specs

نظر دهید


در همین زمینه