شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تسلا بایدو
از نتایج سفر مختصر ایلان ماسک به چین

ایلان ماسک روز یکشنبه در اقدامی غافلگیرانه، سفری کوتاه به پکن داشت که در آن علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر لی چیانگ، توانست به توافقی مهم برای تسلا هم دست یابد. بلومبرگ در گزارشی نوشت که یکی از نتایج مهم سفر ماسک به چین که کم‌تر از ۲۴ ساعت طول کشید، امضای توافقی اولیه بین تسلا با غول اینترنتی چینی یعنی شرکت بایدو بود. بایدو که از آن به عنوان «گوگل چین» نیز یاد می‌شود قرار است به تسلا در نقشه‌برداری و رفع محدودیت‌ها و پیروی از قوانین مربوط به فناوری تمام‌خودران (FSD که مخفف عبارت Full Self Driving است.) کمک کند.

تمام فناوری‌های ADAS (سامانه‌های کمک‌رسان پیشرفته و هوشمند) در چین باید ابتدا جواز نقشه‌برداری برای فعالیت در جاده‌های عمومی را دریافت کنند. کمپانی‌های خارجی نیز باید با یکی از برندهای محلی که این لیسانس را در اختیار دارند همکاری کنند تا بتوانند محصولات خود که مجهز به این فناوری‌ها هستند را به فروش برسانند. بایدو یکی از چندین کمپانی چینی است که این جواز را کسب کرده است.


سفر کوتاه اما پرثمر مدیرعامل

وقتی که ایلان ماسک به پکن رسید، اولین شایعات درباره هدف سفر او منتشر شد. ماسک پکن را به عنوان مقصد سفر خود به چین انتخاب کرد در حالی که این شانگهای است که کارخانه تولیدی تسلا موسوم به گیگا شانگهای در آن قرار دارد و مسئول تولید نیمی از محصولات جهانی تسلا است. هم‌زمانی سفر ماسک با برپایی نمایشگاه پکن نیز به گسترش دادن شایعات کمک کرد. با این حال، در نهایت مشخص شد که دلیل اصلی سفر ماسک تلاش برای گرفتن تاییدیه FSD در چین و بررسی امکان ارائه سرویس‌های روبوتاکسی بوده است.

همکاری بایدو و تسلا به اوایل سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. زمانی که تسلا تلفیق برنامه‌های جهت‌یابی باید در خودروهای خود در چین را شروع کرده بود. طبق قوانین چین، تمام اطلاعات ذخیره‌شده توسط ناوگان تسلا به صورت محلی و در دیتاسنترهای داخل چین نگه‌داری می‌شوند. این داده‌ها نه به دفتر مرکزی تسلا در آمریکا و نه به هیچ مرکز خارجی دیگری مخابره نخواهند شد.

بایدو هفته پیش اعلام کرد که کار همگام‌سازی نقشه‌های این برند با خودروهای تسلا در ماه می به نتیجه خواهد رسید. همکاری با بایدو به تسلا اجازه می‌دهد که یک محدودیت قانونی بزرگ و مهم را پشت سر بگذارد و آن هم دسترسی به اطلاعات جمع‌آوری‌شده در جاده‌های عمومی چین است. ماسک در صفحه خود در پلتفرم X خبر داده بود که فناوری FSD ممکن است خیلی زود برای مشتریان چینی در دسترس باشد.

اتحادیه مصرف‌کنندگان چینی (CCA) روز یکشنبه و کمی پیش از این که ماسک به پکن برسد اعلام کرد که تسلا در کنار ۷۶ مدل از ۶ کمپانی خودروساز دیگر، توانسته هر ۴ جواز مربوط به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات خودرویی را دریافت کند و بدین ترتیب، فرآیند ذخیره محلی اطلاعات تسلا را تایید کرد.


مزایای رقابت در بازار شلوغ چین

اگر FSD تسلا در چین عرضه شود، این خودروساز آمریکایی باید منتظر رقابت با استارتاپ‌های خودروهای الکتریکی چینی هم باشد. برند Xpeng اخیرا برنامه XNGP خود را به تمام جاده‌ها در چین گسترش داده است. این برنامه که مخفف Xpeng Navigation Guided Pilot است، نزدیک‌ترین فناوری به فناوری خودران مدنظر تسلا محسوب می‌شود. مدیران برند قصد دارند تا سال ۲۰۲۵، XNGP را به صورت جهانی عرضه کنند. آزمایشات محلی این فناوری در جاده‌های اروپا از همین الان شروع شده است.

در ماه مارچ گذشته، نیو نیز پلتفرم NOP+ خود را در سراسر چین کرد و ۱۰۰ آزمایش‌کننده اول را هم جذب کرد. این سامانه که نام کامل آن Navigate on Pilot Plus است تا پیش از این فقط در بزرگراه‌ها حق فعالیت و تست داشت. نیو نیز قصد دارد پس از آزمایشات اولیه و تثبیت عملکرد سیستم در چین، فناوری خود را به صورت جهانی عرضه کند.

برند Jiyue نیز که سال گذشته آغاز به کار کرد و حاصل همکاری جیلی و بایدو است، در حال تلاش برای رسیدن به فناوری خودران L4 است که بخشی از دستاورد آن را می‌توان در مدل جدید Jiyue 01 مشاهده کرد. حتی هواوی هم با برندهای جدید Aito و Avatr که محصولاتشان سطوح قدرتمندی از فناوری‌های خودران و کمک‌رسان هوشمند را با سیستم Huawei ADS ارائه می‌دهند، در حال تلاش برای سبقت گرفتن از دیگران است.

البته در رابطه با توافق اخیر، سوالی که همچنان بدون پاسخ باقی می‌ماند مربوط به مالکیت داده‌های جمع‌آوری‌شده است. در حال حاضر، مشخص نیست که این اطلاعات به صورت حقوقی متعلق به تسلا است یا بایدو. در هر صورت، دریافت لایسنس خدمات نقشه‌برداری به تسلا اجازه می‌دهد که FSD خود را به صورت قانونی در جاده‌های چین عرضه کند. جمع‌آوری اطلاعات جاده‌ای از طریق ناوگان خود تسلا و آشنا شدن با سازه‌ها و علائم رانندگی جاده‌های چین به بهبود و بهینه‌سازی این فناوری کمک بزرگی خواهد کرد.

نظر دهید


در همین زمینه