شبکه‌های اجتماعی

ایزرا لهستان را صاحب خودروی ملی کرد
Automobile Farsi - 2023 Izera T100 prototype

بلندپروازی در دنیای خودروهای پاک

لهستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتومبیل در اروپا است که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا در آن خط تولید دارند، اما این کشور به طور مستقل دارای نام و نشان خودروسازی نیست و از سال 2011 که FSO که یک تولید کننده خودرو لهستانی بود تعطیل شد، این کشور هیچ فعالیت مستقلی در تولید ندارد. البته بر اساس آخرین اخبار، به تازگی لهستان نیز به جمع خودروسازان پیوسته است. اما ماجرا از چه قرار است؟

 

ElectroMobility نام یک جوینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) لهستانی و تحت حمایت دولت است که در سال 2016 توسط چهار شرکت فعال در حوزه الکتریسیته و برق لهستانی تأسیس شد. این جوینت‌ونچر نسبت به تاسیس برندی با نام ایزرا، که از نام کوهی در جنوب غربی لهستان گرفته شده، اقدام کرده و قرار است این برند، نشان اولین شرکت خودروسازی لهستان از سال 2011 باشد. هفته گذشته، این شرکت دو مدل پروتوتایپ شامل یک هاچ‌بک و یک کراس‌اوور الکتریکی را با برند ایزرا و با کدهای T100 و Z100 رونمایی کرد.

 

 

هدف این شرکت این است که هر دو مدل در سال 2023 به تولید انبوه رسیده و ایده یک اتومبیل برقی لهستانی را به واقعیت تبدیل کنند. بدون شک اگر این دو مدل پروتوتایپ به مرحله تولید انبوه برسند تغییراتی نسبت به دو مدل فعلی خواهند داشت. مدیرعامل جوینت‌ونچر ElectroMobility اعلام کرده که نسخه تولید انبوه این کراس‌اوور و هاچ‌بک دارای خصوصیاتی بسیار نزدیک به نسخه‌های پروتوتایپ هستند. این شرکت وعده داده که نسخه نهایی این دو مدل خودروهای جذابی در بخش عملکرد هستند بنابراین انتظار می‌رود که هر دو مدل در کم‌تر از 8 ثانیه از حال سکون به مرز 100 کیلومتر در ساعت رسیده و برد پیمایش در حدود 400 کیلومتر با یک‌بار شارژ کامل داشته باشند. علاوه بر این، ایزرا دو بسته باتری سازگار با شارژرهای خانگی و شارژرهای سریع (فست شارژرها) را برای Z100 و T100 در نظر خواهد گرفت.
اطلاعات اندکی از این شرکت و محصولات آن منتشر شده، اما ElectroMobility لهستان می‌گوید که در حال مذاکره برای عقد قرارداد خرید یک پلت‌فرم از شرکت مهندسی EDAG آلمان است. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرده که پروژه تولید خودروهای برقی برای ورود به مرحله اجرا، از جمله صنعتی‌سازی نمونه پروتوتایپ و ساخت کارخانه آماده است.

 

 

همچنین این جوینت‌ونچر وابسته به دولت لهستان وعده داده که محصول نهایی دارای فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای مانند یک برنامه اختصاصی برای تلفن‌های همراه هوشمند، نورپردازی LED، صفحه نمایش لمسی با وضوح بالا، کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار برخورد از جلو ، شناسایی نقاط کور، تشخیص ترافیک و... باشد.
یکی دیگر از شرکای مهم در این پروژه، استودیو طراحی تورینو دیزاین ایتالیا است. هدف نهایی این پروژه نیز طراحی محصولاتی خانوادگی و جادار تعریف شده است. البته در بین این دو مدل پروتوتایپ، شاید طراحی نسخه کراس‌اوور آشنا به نظر برسد و دلیل آن این است که طراح جگوار، آقای Tadeusz Jelec که مدت زمان زیادی در جگوار مشغول به کار بوده به عنوان مشاور در این پروژه همکاری کرده است. بنابراین اگر مدل کراس‌اوور را به خصوص از نمای کناری محصولی بین جگوار F-Pace و I-Pace بدانیم چندان بی‌راه نیست!

 

ایزرا محصولات خود را بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق از انتظارات و سلیقه مصرف‌کنندگان لهستانی و نتیجه مطالعات کلینیک‌های خودرویی طراحی و عرضه خواهد کرد. بنابراین باید خودروهایی نه چندان لوکس و در عین حال مقرون به صرفه و اقتصادی را از ایزرا انتظار داشت.
این شرکت برنامه دارد تا محصولات خودرا نه تنها در لهستان، بلکه در سایر کشورهای اروپایی نیز به فروش برساند و فقط گذر زمان است که ثابت می‌کند آیا این صرفا یک ادعای بلندپروازانه است یا هدفی در دسترس.

 

نظر دهید


در همین زمینه