شبکه‌های اجتماعی

آیا مشتری‌های بهمن موتور به اتومبیل‌های خود می‌رسند؟
Automobile Farsi - Haval H2 Assembly line

با ترک ایران توسط هاوال پس از تحریم‌ها

این روزها حواشی بر سر تحویل هاوال H2 تعهدات معوقه بهمن موتور بسیار بالا گرفته است. شب گذشته ویدیویی جدید که از سوی یکی از مشتری‌های بهمن موتور منتشر شد که در آن انباری از اتومبیل‌های تکمیل شده هاوال H2 دیده می‌شود و تعداد آن به چند صد دستگاه می‌رسد.
این در حالی است که مشتریان هاوال H2 با موعد تحویل شهریور، مهر و آبان، هنوز دعوتنامه‌های خود را دریافت نکرده‌اند. در حالی که بر اساس گفته یکی از نماینده‌های فروش و خدمات پس از فروش بهمن موتور، میزان پیش فروش این خودرو در شهریور و مهر حدود 350 دستگاه بوده و پیش فروش‌های آبان ماه هاوال H2 به 700 تا 800 دستگاه می‌رسد.
این در شرایطی است که یک منبع آگاه در بهمن موتور در گفت و گو با مجله اینترنتی اتومبیل فارسی اعلام کرد: « خودروهایی که در ویدیو‌های منتشر شده دیده می‌شود، متعلق به مشتریان با موعد تحویل مهر ماه این شرکت است که دعوتنامه‌های این افراد به مرور در حال ارسال شدن است و مشکلی برای تحویل خودروهای ثبت نام شده تا پایان مهر ماه وجود ندارد.»
این در حالی است که گفته می‌شود بهمن موتور پیش از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، هزینه خرید قطعه برای تولید 2000 دستگاه هاوال H2 را به حساب این شرکت چینی واریز کرده است، اما با آغاز دوباره تحریم‌ها، هاوال از ارسال قطعه‌های سفارش گذاری شده سر باز زده و هزینه این قطعه‌ها را مرجوع کرده است. این موضوع ادامه تولید هاوال H2 و تحویل خودروهای ثبت‌نام شده با موعد تحویل آبان ماه و پس از آن را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.
پیش از نیز بهمن‌موتور مشکلی مشابه با شرکت مزدا داشت، با این تفاوت که مزدای ژاپن قطعه‌های CKD مزدا3 که پیش از تحریم‌ها هزینه‌ آن پرداخت شده بود را به ایران ارسال کرد، اما از ارسال سفارش‌هایی که هزینه آن‌ها پرداخت نشده بود سر باز زد.
با این حال بهمن موتور همچنان در حال مذاکره با هاوال است تا بتواند به تعهدات خود عمل کند، اما مشخص نیست چه زمانی می‌تواند اتومبیل‌های پیش فروش شده را به مشتریان خود تحویل دهد. گفته می‌شود مشکل کمبود قطعه تنها مختص به هاوال H2 است و فعلا مشکلی در تولید بسترن B30 وجود ندارد، اما با تحویل بسترن‌های ثبت‌نام شده، این خودرو نیز از چرخه تولید خارج خواهد شد و FAW نیز همکاری خود با بهمن‌موتور را متوقف خواهد کرد.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حدود دو ماه پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا فهرستی از نهادهای اقتصادی را منتشر کرده بود که نام گروه بهمن نیز در این فهرست دیده می‌شد. با این وجود به نظر می‌رسد در صورتی که توافق سیاسی جدیدی حاصل نشود، بهمن موتور تا پایان سال جاری به کما برود و تولید تمامی محصولات‌اش به صفر برسد. در این صورت تنها راه ادامه فعالیت این شرکت، اجاره خطوط تولیدش به خودروسازان دیگر خواهد بود.

نظر دهید


در همین زمینه