شبکه‌های اجتماعی

میزان سود سایپا در فروش هر دستگاه پراید چقدر است؟

زیان هنگفت خودروسازان در سال گذشته

در حالی خودروسازان از زیان‌های هنگفت خود در سال گذشته سخن می‌گویند که عدم تحویل به موقع خودروها از یک سو و افزایش شدید قیمت ها که نتیجه عدم تحویل خودرو از یک سو و ریزش ارزش پول و هجوم سرمایه گذاران از سوی دیگر بود، مشکلات متعددی را برای مشتریان واقعی و مصرف کنندگان ایجاد کرد. خودروسازان اما از نیمه اسفند دست به فروش فوری زدند اما همین شیوه فروش نیز با انتقاد احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان همراه بوده است. وی در گفتگو با خبرآنلاین به سئوالات متعددی در خصوص قیمت تمام شده پراید، ارزبری سمند، میزان زیان خودروسازان و شیوه پیش فروش پاسخ داد. 

 

احمد نعمت بخش در جواب این سئوال که آیا قبول دارید خودروسازان با عدم تحویل به موقع بر آتش قیمت ها در بازار دمیدند؟ گفت: «تعویق زمان افزایش قیمت خودروها سبب شدخودروسازان زیان هنگفتی را متحمل شوند، همین موضوع موجب شد خودروسازان نتوانند به موقع از پس تعهدات خود برآیند.»
وی در توضیح این مطلب ادامه داد: «انجام نشدن تعهدات از سوی خودروسازان به دلیل مسایل مختلفی است که تحریم ها و مساله قیمت گذاری از جمله آنهاست، در حقیقت قیمت گذاری نامناسب باعث شد تا شرکت های ایران خودرو و سایپا در 9ماهه امسال، یازده هزار و 800 میلیارد تومان زیان ببینند. این موارد موجب شد تا شرکت ها نتوانند به موقع تعهدات خود را انجام دهند.  ‌اگر به موقع افزایش قیمت ها انجام می شد، شرکت ها می توانستند پول قطعه سازان را بدهند و قطعه سازان در مقابل به ما قطعات می دادند و در واقع با این همه مشکل مواجه نمی شدیم.»

 

قیمت تمام شده پراید چقدر است؟
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم پذیرش قیمت ها از سوی جامعه، قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید چقدر است؟ گفت: «درباره هزینه واقعی تولید باید از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سئوال کنید پرسید اما بر اساس اطلاعات بنده قیمت تمام شده پراید 37میلیون تومان است و با سودی که در نظر می‌گیرند برای فروش در حد 38 تا 39 میلیون تومان خواهد بود.»
وی درباره قیمت پرایدهای صادراتی و مقاصد آن‌ها بیان کرد: «سال گذشته در حد 5هزار دلار بود و کشورهایی مانند عراق، سوریه، آذربایجان، سنگال، ‌ونزوئلا، ارمنستان، ‌اوکراین، الجزایر، لیبی، افغانستان، ‌مصر، غنا، نیجریه و لبنان صادرات داشته‌ایم.»

نظر دهید


در همین زمینه