شبکه‌های اجتماعی

بنزین سوپر در تهران نایاب شد
روتیتر

پس از گذشت چندماه، مجددا کمبود بنزین سوپر به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده است.

جایگاه‌های عرضه سوخت در شهر تهران دیگر بنزین سوپر ارایه نمی‌کنند و دیگر صحبتی از کمبود این سوخت مطرح نمی‌شود، بلکه نبود بنزین سوپر به عنوان یک معضل اساسی مطرح شده است.
برخلاف دوره قبلی که تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها به عنوان دلیل اصلی کمبود بنزین سوپر مطرح می‌شد،‌ اکنون این مساله مطرح نیست و پالایشگاه‌های امام‌خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس با تمام قوا به تولید بنزین مشغول‌اند، اما بنزین تولیدی آنها صادر می‌شود، و به دلیل گرمی بازار صادرات بنزین سوپر، تولید آنها شدت بیشتری نیز یافته است. تحریم‌های نفتی موجب شده است که وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه آن، از صادرات فرآورده‌های نفتی به عنوان راهکار جایگزین استفاده کنند و گویا دولت و وزارت نفت، به پالایشگاه‌ها اجازه صادرات بنزین سوپر را داده‌اند. در ابتدا صحبت از صادرات مازاد تولید بنزین کشور، که روزانه 15 میلیون لیتر است، به میان آمده بود، اما به واسطه فروش خوب این کالا در بازارهای همسایه، حجم فروش به کشورهای همسایه افزایش یافته است. عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، عمان و ترکمنستان، اصلی‌ترین مشتریان بنزین سوپر ایران هستند.

 

با وجود آن‌که بارها اعلام شده بود بنزین معمولی تولید شده موسوم به بنزین یورو 4، از نظر کیفیت تفاوت چندانی با بنزین سوپر ندارد، اما تجربیات مالکان خودروها و تعمیرکاران، خلاف این ادعا را بیان می‌کند. بسیاری از خودروهای وارداتی که طراحی موتور بروزتری داشته و از استاندارد آلایندگی یورو 5 یا یورو 6 بهره می‌برند، نسبت به کیفیت سوخت بسیار حساس هستند و استفاده از بنزین با عدد اکتان 92 که مناسب خودروهای یورو 2 و یورو 4 است، در طولانی مدت به پیشرانه آنها خسارت وارد می‌کند. مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو، ضمن اشاره به این مشکل، می‌گوید: «مشکل سوخت نامناسب به عامل مهم در نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی تبدیل شده است و استفاده مکرر از بنزین معمولی، خودروها را به تعمیرگاه‌ها می‌کشاند، در حالی‌که اینکار نیز باعث رفع مشکل نخواهد شد. شرکت‌های خدمات دهنده به خودروهای وارداتی، این مساله را به سازمان محیط زیست، استاندارد و حمایت از مصرف کنندگان انعکاس داده‌اند.»

 

از سوی دیگر، سازمان استاندارد نظری خلاف گفته‌های دادفر و مالکان خودروهای وارداتی دارد. نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران روز سه‌شنبه و در جریان یک نشست خبری، اعلام کرد بنزین تولیدی از نظر کیفی هیچ مشکلی ندارد و کاهش شمار روزهای ناسالم هوای تهران، تایید کننده کیفیت بهتر سوخت تولیدی است. وی در ادامه گفت: «سازمان استاندارد هنوز اطلاعات برخی آزمایشگاه‌ها که ادعا می‌کنند کیفیت سوخت پایین است را دریافت نکرده، اما مطابق آزمایش‌های سازمان استاندارد، میزان گوگرد موجود در بنزین تولیدی کشور، پایین‌تر از حد استاندارد است.»

با توجه به ادعاهای ضد و نقیض بیان شده در خصوص کیفیت بنزین تولیدی کشور و نبود بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت، به نظر می‌رسد تنها راه ممکن در حال حاضر، استفاده از مکمل‌های سوخت باشد، به خصوص اگر مالک یک خودرو وارداتی با استاندارد آلایندگی یورو 5 یا یورو 6 هستید، می‌بایست با بالا بردن عدد اکتان بنزین موجود در باک، راه ایجاد خرابی و دردسر در پیشرانه خودرو خود را رفع کنید.

 

منبع: همشهری

نظر دهید


در همین زمینه