شبکه‌های اجتماعی

مشکل برای عرضه کوپا، دامای و بورگوارد

ممنوعیت مونتاژ خودرو در کارخانه‌های اجاره‌ای

تولید کنندگانی که بعد از ممنوع شدن واردات قصد تولید خودرو در خطوط اجاره‌ای را داشتند با مشکل بزرگ عدم شماره گذاری از سوی ناجا مواجه شده و نمی‌توانند شماره شناسایی خودرو VIN را ثبت کنند. از این رو این شرکت‌ها که بعد از ممنوعیت واردات قصد تولید خودرو با خطوط اجاره ای را داشتند با مشکلی بزرگ روبه رو شده‌اند. قانونی قدیمی که شماره گذاری ناجا بر روی آن تاکید دارد، این شرکت ها را با چالش جدیدی مواجه کرده است.
شرکت های تولید کننده خودرو که با اجاره خطوط تولید و یا در اختیار گرفتن کارخانه هایی که مدت ها است که دیگر تولیدی ندارند، با مونتاژ قطعه منفصله قصد تولید خودروهای خارجی را داشتند. با این قانون تولیدکنندگان دارای کارخانه های اجاره ای به پایان زودهنگام خود رسیده و دیگر قادر به تولید خودروهای خارجی که عمدتا خوروهای چینی هستند نخواهند بود.
تعداد شرکت های خودروسازی با خطوط تولید اجاره ای که نتوانسته اند خودرو تولید کنند انگشت شمار است ولی با این حال آن ها قادر بودند خودروهای خارجی به روز را وارد بازار کند. به عنوان مثال به شرکت ریگان خودرو می‌توان اشاره کرد که در اوایل دهه 90 وارد بازار خودرو شد و به قطعه سازی و تولید موتورهای چینی اقدام کرد. این شرکت در سال گذشته در نمایشگاه شهر آفتاب از خودروی کوپا رونمایی کرد که با استقبال مشتریان مواجه شد ، اما مشکل اساسی که این خودرو دارد عدم شماره گذاری از سوی ناجا است که این شرکت مجبور شده است خودروها را بدون پلاک تحویل مشتریان بدهد.
ریگان خودرو تنها شرکتی نبوده است که با این مشکل مواجه شده است. شرکت یاران خودرو اروند که در ابتدای حضور خود چند دستگاه خودروی دامای را وارد کرد و قصد داشت که این خودرو را در مرحله اول به صورت SKD و در مرحله بعد CKD در کشور تولید کند نیز با این مشکل روبه رو شده است.
شرکت یاران خودرو اروند برای تولید خودروی دامای به صورت قطعات منفصله با یک کارخانه در کشور همکاری می‌کرد اما به دلیل خطوط اجاره ای او نیز موفق به تولید نشد. این شرکت اعلام کرد مشکل اصلی ما عدم شماره گذاری توسط ناجا و البته صدور کارتکس و سند به نام صاحب کارخانه و خط تولید می‌داند و حاضر به واگذاری امتیاز برند خود به مالک خط تولید نیستند. این قانون از طرف دیگر می‌گوید، شرکت های با خطوط تولید اجاره ای تا 5 سال می‌توانند به صورت اجاره ای تولید کرده و بعد از آن باید برای خریداری خط تولید به نام خود شرکت صاحب برند اقدام کنند.
اما شرکت عظیم خودرو با خرید 120 میلیارد تومانی خودروسازی بروجرد که در تملک زاگرس خودرو بود خود را از این مشکل رها کرده است. این خط تولید برای تولید فوتون خواهد بود که به گفته مسئولان این شرکت 18 شهریورماه اولین فوتون‌های تولید داخل به بازار عرضه خواهند شد.اما دو برند دیگر تایوانی چینی لوکسژن و آلمانی بورگوارد که مدیران این خودروسازی قول تولید آن را داده بودند، از تولید آن خبری نیست و باید دید سرنوشت این دو برند چه خواهد شد.

 

منبع: خودروبانک

نظر دهید


در همین زمینه