شبکه‌های اجتماعی

160,000 خودرو ناقص در انتظار قطعه

 

در نشست خبری انجمن قطعه‌سازان مطرح شد

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان گفت: «نزدیک به ۱۶۰ هزار خودرو در حال حاضر در کف کارخانه‌ها وجود دارد که تنها معطل یکی الی دو قطعه هستند. این مورد ناشی از چند شرکت قطعه‌سازی است و خودروهای ذکر شده نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان ارزش دارند.»

 نشست خبری انجمن قطعه‌سازان با حضور اعضای مختلف این انجمن برای بررسی آخرین وضعیت قطعه‌سازی کشور صورت گرفت. در این نشست، مازیار بیگلو، دبیر انجمن، فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن و شاپور سامعی نایب رئیس انجمن به صحبت در خصوص شرایط پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان، وضعیت خودروهای رسوب شده در کف کارخانه‌ها و تأثیر تحریم‌ها بر صنعت خودرو و قطعه کشور پرداختند که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

 

رسوب ۱۶۰ هزار خودرو

بهنیا در خصوص وضعیت خودروهای رسوب شده در کف کارخانه‌ها گفت: «در مصاحبه هفته گذشته دبیر انجمن خودروسازان اشاره شد که مشکل اصلی خودروهای کف کارخانه، قطعه‌سازان هستند. بخشی از این صحبت صحیح است اما مطلب به‌صورت کامل مطرح نشده است. انجمن قطعه‌سازان اعتقاد دارد، اگر انجمن خودروسازان بیانیه خود را کامل می‌کرد باید ذکر می‌شد که کدام قطعه‌ساز، چه قطعه‌ای و با چند درصد تاخیر در تحویل منجر به توقف خطوط خودروسازان شده است. حدود ۱۶۰ هزار خودرو کف کارخانه‌ها است که قاعدتا باید تجاری مي‌شد و نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان ارزش آن‌ها است.»

خطر توقف تولید و بیکاری قطعه‌سازان

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: «در صورتی که شرایط به حالت عادی پیش می‌رفت و واریز رقم ذکر شده صورت می‌گرفت قطعا تیراژ تولید بالاتر می‌رفت. یکی دیگر از نکات مهم در این خصوص این است که دیگر شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار نیز نمی‌شدیم. بالای ۹۵ درصد از قطعه‌سازان ما با بالاترین ظرفیت در حال تولید هستند اما به دلیل کسری یک الی دو قطعه خودروها تجاری نمی‌شوند. بسیاری از بنگاه‌های قطعه‌سازی به خاطر سیاست چند قطعه‌ساز در خطر توقف و بیکاری هستند و نکته دیگر این است که شرکت قطعه‌ساز با ندادن قطعه به خط تولید دو خودروساز کشور باعث شده خط سایر شرکت‌ها نیز در معرض توقف و تعطیلی قرار گیرد. در خصوص شرکت‌های قطعه‌سازی که قطعه به خودروسازان تحویل نمی‌دهند و باعث بروز چنین مشکلاتی شده‌اند باید مسئله را از انجمن خودروسازان و خودروسازان کشور جویا شد.»

 

خرید واحدهای نیمه تعطیل قطعه‌سازی

بهنیا در خصوص شرکت‌های قطعه‌سازی که باعث بروز مشکل در خط تولید شدند گفت: «شنیده‌ها حاکی از این است که شرکت‌های قطعه‌ساز ذکر شده که باعث بروز مشکلاتی در این صنعت و ماندن خودروها در کف کارخانه‌ها شده‌اند در حال خرید شرکت‌های نیمه تعطیل است. در صورتی که پول در دسترس شرکت‌ها است که باید قطعات را تولید کند و به خودروسازان بدهد و اگر پولی وجود ندارد، خریدن واحدهای نیمه تعطیل عجیب است. قاعدتا قوه قضاییه، مجلس و نهادهای نظارتی باید به‌صورت فوری به قضیه وارد شوند و لیست موارد ذکر شده هم در انجمن خودروسازان و هم در دفتر خودروسازان موجود هست.»

 

منتظر دریافت تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی هستیم

دبیر انجمن قطعه‌سازان به ذکر نکاتی درباره پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان پرداخت و گفت: «مشکل دائمی و همیشگی تأمین نقدینگی سالیان درازی است که گریبانگیر قطعه‌سازان و خودروسازان شده است. مصوبه‌ای را هیات دولت در ۳ ماهه نخست سال ۹۷ به تصویب رساند که قرار شد تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد. بعد از دریافت ۴ هزار میلیارد تومان که از طریق خودروسازان به قطعه‌سازان رسید، هیچ اتفاقی برای ۷ هزار میلیارد تومان مابقی نیفتاده است. در حال حاضر با نامه‌نگاری‌های مختلفی که به بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم متاسفانه به نتیجه نرسیدیم. در نهایت تا پایان اردیبهشت هیچ اتفاقی در این زمینه صورت نگرفت و نامه‌ای از طرف بانک مرکزی دریافت کردیم که باعث تعجب شد. این نامه صرفا به این دلیل داده شد تا خودروساز و قطعه‌ساز را از سر خود باز کنند.»

 

زمین‌گیر شدن صنعت قطعه و خودرو طی ۲۰ روز

دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: «قضیه عدم پرداخت تسهیلات چه در قالب ارز و چه در قالب ریال در صورتی که بیش از ۱۵ الی ۲۰ روز دیگر ادامه پیدا کند مطمئن باشید که صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور زمین‌گیر خواهد شد. نهادهایی که این کار را انجام و عدم همکاری خود را نشان می‌دهند خود نیز باید مسئولیت بیش از ۷۵۰ هزار شغلی که در کشور وجود دارد را قبول کنند. ۴ هزار میلیارد تومانی که پرداخت شد موجب شد ظرف ۴ هفته تیراژ تولید خودروسازی و قطعه‌سازی صد در صد افزایش پیدا کند. در حال حاضر نیز مابقی را می‌خواهیم دریافت کنیم تا دوباره نیز همین کار را انجام دهیم. در شرایط فعلی تمامی خریدها به‌صورت نقدی شده و این مسائل برای بانک مرکزی توضیح داده شده است.»

 

تأمین مواد اولیه باوجود تحریم‌ها

سامعی در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر صنعت خودرو و قطعه گفت: «در خصوص مسائل بین‌المللی لازم به ذکر است که شرایط با قبل به‌هیچ‌عنوان تغییری نکرده است. در دوران ریاست جمهوری قبلی فشارهای مضاعفی را شاهد بودیم و توانستیم راه‌های مالی را بازکنیم. درنتیجه برای شرایط فعلی آماده‌شده‌ایم و اکثر قطعه‌سازان توانایی‌های به خصوصی دارند. آمریکا تحریم‌های جدید خود را با صنعت خودروسازی کشور شروع کرد اما ما به‌صورت جدی شوکه نشدیم چراکه هرروز راه و چاره جدیدی را پیدا می‌کنیم. این نکته را باید گفت که فشارها هرچقدر افزایش پیدا کند توانایی تولید و تأمین مواد اولیه را خواهیم داشت. در خصوص ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز با استفاده از آن‌هم تولید بالا رفت و هم حقوق کارگران داده شد و نیاز به پرداخت مابقی تسهیلات وجود دارد.»

 

منبع: گسترش‌نیوز

نظر دهید


در همین زمینه