شبکه‌های اجتماعی

چرا تویوتا حاضر به ساخت کارخانه در عربستان سعودی نیست؟

خودروسازان آمریکایی گزینه بعدی عربستان سعودی 

عربستان‌سعودی از دو سال پیش تلاش کرده است تا شرکت تویوتا را برای ساخت یک کارخانه بزرگ در این کشور قانع کند. این تصمیم در راستای تداوم طرح محمد‌بن سلمان، ولیعهد سعودی برای کاهش وابستگی به صادرات نفتی و افزایش مشاغل برای جوانان سعودی اتخاذ شد.

با این حال چهار منبع آگاه به رویترز در این‌باره خبر داده‌اند که به‌دنبال مذاکراتی که به‌دلیل هزینه بالای نیروی کار، بازار کوچک داخلی و کمبود تامین‌کنندگان قطعه در منطقه، بدون نتیجه ماند ، تویوتا پیشنهاد سعودی‌ها را رد کرد. دستیابی به توافق با یک خودروساز مطرح خارجی برای ساخت یک کارخانه در عربستان یکی از بخش‌های اصلی استراتژی صنعتی سعودی‌ها است که در کل قرار است به این کشور در ایجاد تنوع اقتصادی کمک کند. شکست در نیل به چنین توافقی می‌تواند یک پسروی برای برنامه بن‌‌سلمان باشد. یک منبع سعودی که در جریان مذاکرات قرار داشته، می‌گوید: «مقامات تویوتا با احترام اعلام کردند که مایل به چنین توافقی نیستند.»

این در حالی است که محصولات تویوتا در بازار عربستان بعد از خودروهای آمریکایی در رده دوم فروش قرار داشته و این شرکت با توجه به معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در میان کشورهای عربی می‌توانست به بازارهای کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز دست یابد اما به نظر می‌رسد صادرات محصولات این شرکت به کشورهای عربی بیشتر از تولید در محل برای این شرکت صرفه اقتصادی داشته است.

عربستان سعودی قصد دارد تا چند سال آینده وابستگی خود به نفت را کاهش داده و از این رو به سمت تولید خودرو و برق هسته‌ای گام برداشته است که به نظر می‌رسد دست رد تویوتا این کشور را تا حدی از ورود به صنعت خودرو ناامید خواهد کرد. به نظر می‌رسد گزینه بعدی برای عربستان شرکت‌های آمریکایی برای تولید خودرو در این کشور باشد که با توجه به هزینه بالای تولید خودروهای آمریکایی این شرکت نیز حاضر به همکاری در خاک عربستان نباشند.

نظر دهید


در همین زمینه