شبکه‌های اجتماعی

امیدواری فولکس‌واگن به بازگشت دیزلی‌ها

اظهارنظر عجیب و جنجالی

پیشرانه‌های دیزلی زمانی طرفداران زیادی داشتند و دلیل آن هم این بود که این پیشرانه‌ها گشتاور زیادی تولید می‌کنند و از خودروهای بنزینی، مصرف سوخت متوسط کم‌تری دارند. هزینه نگه‌داری از آن‌ها نیز به مراتب پایین‌تر است.

اما با افشای رسوایی دیزل‌گیت در سال 2015، پیشرانه‌های دیزلی با انتقادات زیادی مواجه شدند و خودروسازهای مختلفی هم به خاطر کثیف و آلاینده بودن آن‌ها، این پیشرانه را کنار گذاشتند. واقعیت این است که دیزلی‌های یورو6 از لحاظ تولید کربن دی‌اکسید در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی معادل خود، دو برابر تمیزتر هستند اما از لحاظ تولید اکسید نیتروژن نزدیک به 30 درصد بیشتر است.

با وجود افت فروش خودروهای دیزلی در اروپا، فولکس‌واگن هنوز باور دارد که این پیشرانه پتانسیل این را دارد که دوباره از خاکسترها برخیزد. ماتیاس مولر، مدیر گروه فولکس‌واگن اخیرا در حاشیه نمایشگاه ژنو 2018 و در بین خبرنگاران، حمایتش را از پیشرانه‌های دیزلی اعلام کرد.

مولر اعلام کرد: پیشرانه دیزلی در آینده‌ای که چندان هم دور نیست، احیا خواهد شد زیرا افرادی که قبلا خودروهای دیزلی می‌راندند، دوباره متوجه می‌شوند که این خودروها، چقدر راحت بودند. زمانی که مردم متوجه شوند که پیشرانه‌های دیزلی با استانداردهای جدید، پاک و دوست‌دار محیط زیست هستند، دلیلی وجود ندارد که دلشان نخواهد یکی از این خودروها را بخرند.

پورشه هم اخیرا اعلام کرده بود که فعلا قصد کنار گذاشتن پیشرانه‌های دیزلی را ندارد و به این فناوری متعهد خواهد ماند و در آینده‌ای نزدیک، نسخه‌های دیزلی کاین و ماکان را عرضه خواهد کرد. مدیر بخش فنی قسمت اروپایی فورد هم در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته بود که فورد به آینده دیزلی‌ها امیدوار است اما ممکن است شاهد از بین رفتن این پیشرانه در سگمنت خودروهای کوچک‌تر باشیم.

خودروهای دیزلی با وجود افت 8 درصدی فروش در سال گذشته، هنوز هم نزدیک به 44 درصد از میزان فروش خودروهای جدید در اروپا را تشکیل می‌دهند.

نظر دهید


در همین زمینه