شبکه‌های اجتماعی

آشنایی با فیس‌لیفت پروتون پرسونا

با پنج هزار رینگیت کاهش قیمت معرفی شد

 حدود دو ماه پس از انتشار تصاویر اولیه رسمی از پروتون پرسونا فیس‌لیفت این خودروساز مالزیایی در کوالالامپور از آن رونمایی کرد. مانند گذشته پروتون پرسونای جدید نیز در چهار تیپ مختلف با دو گیربکس دستی و CVT عرضه می‌شود. نکته جالب توجه در این به‌روزرسانی که توسط پروتون انجام شده آن است که شروع قیمت پرسونا در مقایسه با مدل 2016 5000 رینگیت مالزی (معادل حدود 17 میلیون تومان) برای همه تیپ‌های آن کاهش یافته است.

 

طراحی پروتون پرسونا
پروتون مدعی است که در نسخه جدید پرسونا 303 تغییر اعمال شده است. بازنگری‌های ایجاد شده در بخش ظاهر و بدنه این اتومبیل بسیار قابل ملاحظه است. خط کرومی تازه‌ای در عرض جلوپنجره پرسونا کشیده شده که به شکل یک کمان مشهور مالزیایی است. جلوپنجره جدید این اتومبیل از طرح موج مانندی سود می‌برد که پیش‌تر در شاسی‌بلند X70 پروتون از آن استفاده شده بود. چراغ‌های جلوی پروتون پرسونا در این نسخه تغییری نکرده‌اند و تنها در دو تیپ بالاتر پرسونا چراغ‌های مه‌شکن جای خود را به دی‌لایت‌های LED داده‌اند. سپر بازطراحی شده پرسونا از ورودی‌های هوای بزرگ‌تری سود می‌برد. در بخش پایین این سپر نوار مشکی براقی به خوبی اجزای مختلف را در کنار یکدیگر هماهنگ کرده است.
       بخش انتهایی پروتون پرسونا نیز دست‌خوش تغییراتی شده و یک خط کرومی نازک قسمت پایین سپر عقب آن را از یکنواخت بودن خارج کرده است. آنتن سقف پرسونا در انتهای سقف مانند بالچه کوسه تعبیه شده که به طور استاندارد روی همه تیپ‌های آن عرضه می‌شود. رینگ پروتون پرسونا در نسخه فیس‌لیفت از طراحی جدیدی سود می‌برد اما سایز 15 اینچی آن تغییری نکرده است.
       نسخه قبلی پروتون پرسونا در شش رنگ بدنه عرضه می‌شد که این گزینه‌ها اکنون با پنج رنگ جدید جایگزین شده‌اند. خاکستری، سفید، قرمز، قهوه‌ای و نقره‌ای رنگ‌های جدید و قابل سفارش پروتون پرسونا بوده که همگی از پالت رنگ‌های جیلی هستند و تنها نمونه قرمز است که از رنگ‌های خود پروتون مالزی است.
       در داخل این اتومبیل ترکیب مشکی و بژ طراحی کابین حفظ شده و یک تریم چرم ترکیبی نیز در دسترس قرار گرفته است. برای تیپ‌های بالا رده پرسونا پنل نمایشگر اطلاعات اتومبیل به روزرسانی شده است.

 

مشخصات فنی پروتون پرسونا
قدرت مورد نیاز پروتون پرسونا از همان پیشرانه 1.6 لیتری VVT سابق تامین می‌شود که در 5750 دور در دقیقه قادر به تولید 107 اسب بخار بوده و در 4000 دور می‌تواند 150 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار این اتومبیل قرار دهد. جعبه‌دنده این اتومبیل نیز با توجه به تیپ انتخابی می‌تواند یک نمونه 5 سرعته دستی یا یک نمونه خودکار CVT باشد.
       در بخش سامانه‌های ایمنی می‌توان به سیستم ترمز ABS به همراه EBD و فناوری کمک‌‎ترمز اشاره کرد. همچنین سیستم الکترونیکی کنترل پایداری (ESC) و سیستم کنترل کشش (TCS) از دیگر فناوری‌هایی هستند که این پروتون از آن‌ها سود می‌برد.

 

جیلی فرشته نجات پروتون
       کمتر از سه سال از خریداری شدن پروتون توسط جیلی می‌گذرد و این اتفاق در حالی افتاد که پروتون در شرایط بسیار نامطلوبی قرار گرفته بود. حال پس از این مدت تاثیرات چشم‌گیر و مثبت جیلی بر پروتون قابل مشاهده است. احداث کارخانه جدید پروتون در پاکستان که چندی پیش اتفاق افتاد و حال عرضه نسخه فیس‌لیفت پرسونا با کاهش قیمت 5 هزار واحدی (رینگیت مالزی) از منافعی است که نصیب خودروسازی و بازار خودروی مالزی شده است. شروع قیمت پروتون پرسونا در تیپ پایه 42,600 رینگیت اعلام شده که معادل حدود 150 میلیون تومان است. این در حالی است که بازار اتومبیل در ایران در نتیجه سال‌ها سومدیریت و در پیش گرفتن سیاست‌های نابجا امروز با نابسامانی بی‌سابقه‌ای رو‌به‌رو شده است.

نظر دهید


در همین زمینه