شبکه‌های اجتماعی

مرسدس و خطر یکی از بزرگ‌ترین فراخوان‌های تاریخ

دیزلی‌ها روی خوش نخواهند دید

 مجله آلمانی اشپیگل در گزارشی اختصاصی نوشته است که گروه دایملر به خاطر بعضی خودروهای دیزلی مرسدس که به نوعی سیستم گمراه‌کننده آمار مواد آلاینده مجهز هستند، تحت فشار و انتقاد زیادی است.
محصولات موردنظر شامل بیش از 600.000 دستگاه Gکلاس و Cکلاس دیزلی است. این گزارش در حالی منتشر شده است که KBA (سازمان نظارت بر قوانین جاده‌ای و خودرو در آلمان) همین چند روز پیش از گروه دایملر درخواست کرده که نسخه‌های دیزلی 1.6 لیتری مرسدس ویتو را به دلیل تخطی این پیشرانه از قوانین این سازمان فراخوان کند.
در گزارش اشپیگل آمده که KBA نسبت به متقلب بودن سیستم اگزوز خودروهای نام‌برده، تقریبا مطمئن است. پیشرانه‌های دیزلی مورتحقیق این سازمان که گروه دایملر از آن‌ها استفاده می‌کند، با همکاری گروه رنو ساخته شده‌اند که خود نیز سال پیش به استفاده از نرم‌افزار متقلب متهم شد. البته این شرکت فرانسوی، ادعاهای مطرح‌شده را رد کرد و تحقیق‌کنندگان هم هیچ‌وقت نتوانستند ادعای خود را درباره رنو ثابت کنند.
گروه دایملر هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است اما آن‌ها دستور فراخوان مرسدس ویتو را صادر کردند و اگرچه هنوز معلوم نیست که مرسدس به فراخوان مدل‌های Gکلاس و Cکلاس دیزلی تن دهد، ولی اگر این اتفاق بیفتد، شاهد یکی از عظیم‌ترین فراخوان‌های این برند خواهیم بود.
قوانین و محدودیت‌های جدید اعمال‌شده در اروپا، از همین الان که حتی زمان رسمی اجرای آن‌ها فرا هم نرسیده، باعث به وجود آمدن چالش‌هایی جدی و مهم برای خودروسازان شده است. به عنوان مثال، آئودی فروش SQ5 را در ار اروپا متوقف کرد و ب‌ام‌و سری7 و M3 و پژو 308 GTi نیز مسیر مشابهی را طی کردند. عده‌ای مقصر اصلی این محدودیت‌ها را چرخه جدید قوانین و آزمایش‌های اروپا یعنی WLTP می‌دانند و عده‌ای هم، فولکس‌واگن و دیزل‌گیت و حتی گروه‌های حامی محیط‌زیست را سرزنش می‌کنند. در هر صورت، یک اصل کامل مشخص است و آن اینکه خریداران و البته صاحبان فعلی خودروهای دیزلی در اروپا، باید بسیار هوشیار و گوش به زنگ باشند چون قوانین سخت‌گیرانه جدیدی در حال آمدن است که می‌تواند انقدر برای شرکت‌های خودروسازی دردسرساز شود که آن‌ها به طور کل، قید این پیشرانه را در اروپا بزنند.

نظر دهید


در همین زمینه