شبکه‌های اجتماعی

گسترش همکاری‌های جیلی و پروتون

از نتایج حضور آقای نخست‌وزیر در چین

خودروساز مالزیایی پروتون و گروه چینی جیلی در روز شنبه توافق کردند که همکاری‌های خود را گسترش دهند. از نتایج این همکاری می‌توان به یک کارخانه تولید خودرو در چین و همچنین، طراحی و توسعه مشترک خودروهای الکتریکی اشاره کرد. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی در سفر خود به چین، به ملافات مدیران گروه جیلی در دفتر مرکزی این شرکت در هانگ‌ژو نیز رفت و نتیجه آن شد جوینت ونچر جیلی و پروتون که در داخل چین، برای این بازار خودرو تولید می‌کند.
فیسال، مدیر پروتون درباره این همکاری گفت: «امروز روز بسیار مخصوصی برای ما است، زیرا ما در هانگ‌ژو هستیم تا اولین کارخانه تولیدی خود در خارج از مالزی را در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان تاسیس کنیم.»
جیلی که صاحب برندهای ولوو و لوتوس نیز محسوب می‌شود، فناوری خودروهای الکتریکی و دیگر انرژی‌های جدید را در اختیار پروتون قرار می‌دهد تا صنعت خودروسازی مالزی هر چه سریع‌تر بتواند به یک صادرکننده تبدیل شود. این هدفی است که مدت‌ها دولت مالزی برای صنعت خودروسازی خود در نظر گرفته بود.
پروتون که اولین خودروساز مالزی و حاصل ایده‌پردازی‌های ماهاتیر محمد است، در سال‌های اخیر با مشکلاتی مالی فراوانی دست و پنجه نرم کرده است. جیلی سال گذشته با خرید 49.9 درصد از سهام این برند، منبع مالی هنگفتی را به آن تزریق کرد. گروه تجاری مالزیایی DRB-Hicom صاحب بقیه سهام پروتون است. دست‌یابی پروتون به بخش تحقیق و توسعه جیلی و همچنین، متودهای کنترل کیفیت و فرآیند تولید این گروه چینی، یکی دیگر از ثمره‌های همکاری جدید این دو گروه است.
ماهاتیر محمد 93 ساله که پس از یک غیبت طولانی دوباره به صحنه سیاسی مالزی برگشته، برای احیای اقتصادی این کشور به صنایع جدید و فناوری‌محور نیاز دارد. این هدف باعث شده که برای رشد هر چه سریع‌تر، به دنبال کمک گرفتن از گروه‌های تجاری فراملیتی باشد تا آن‌ها بتوانند به شرکت‌ها و برندهای مالزی، در راستای رقابتی‌تر شدن کمک کنند.
ماهاتیر روز شنبه علاوه بر مدیران جیلی، با جک ما، موسس و رییس هیئت‌مدیره گروه علی‌بابا هم در دفتر مرکزی این برند در هانگ‌ژو ملاقات کرد. ماهاتیر پیشنهاد ایجاد یک برند خودروساز محلی دیگر را هم ارائه داده است، اما هنوز متخصصان نسبت به این پیشنهاد نظر مثبتی ندارند و می‌گویند در حال حاضر، به وجود یک خودروساز مالزیایی دیگر نیازی نیست.

نظر دهید


در همین زمینه