شبکه‌های اجتماعی

جیلی سومین خودروساز بزرگ چین

با جلو زدن از رقبای ژاپنی

گروه خودروسازی جیلی از سه رقیب ژاپنی خود سبقت گرفت و به سومین خودروساز بزرگ چین تبدیل شد. بخش اعظم این دستاورد، به لطف مدل‌های جدید جوان‌پسند جیلی به دست آمده است. این خودروساز اعلام کرد که با افزایش 54 درصدی درآمد در شش ماه اول 2018، هدف فروش سالانه جیلی که 1.58 میلیون دستگاه بوده، محقق خواهد شد. جیلی پس از سبقت از نیسان، هوندا و تویوتا در این بازه زمانی، اکنون فقط فولکس‌واگن و جنرال‌موتورز را در پیش رو دارد.
جیلی که توسط میلیاردر چینی، لی شافو مدیریت می‌شود، یکی از خودروسازان چینی بزرگی است که قصد دارد با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مثل الکتریکی‌سازی محصولات، آینده حمل و نقل این کشور را تعریف کند و روی صنعت خودروسازی آن، سلطه پیدا کند. جیلی پس از تصاحب کردن ولوو در سال 2010، همیشه به دنبال رشد و توسعه و گسترش محصولات خود بوده است و اکنون علاوه بر برند سوئدی ولوو، برندهای مختلف دیگری مثل لینک اند کو، پروتون و لوتوس را در اختیار دارد.

سهم جیلی از بازار وطنی خود در نیمه اول 2018، به 6.4 درصد رسیده و این در حالی است که در سال 2017، سهم آن 5 درصد بوده است. جیلی در این شش ماه، 766630 دستگاه خودرو فروخت که بیش‌تر از نیسان با 720447 دستگاه بوده است. جیلی در کل سال 2017، نزدیک به 1.25 میلیون دستگاه فروخته بود. رقمی که انتظار می‌رود در پایان 2018، بسیار بیش‌تر باشد.
لی در بازارهای خارجی هم بسیار فعال بوده است. علاوه بر خرید لوتوس و پروتون، او در فوریه امسال 9.7 درصد از سهام دایملر را هم خریداری کرد تا به بزرگ‌ترین سهام‌دار گروه سازنده مرسدس‌بنز تبدیل شود. فروش محصولات لینک اند کو به زودی در اروپا آغاز خواهد شد و مدیران جیلی امیدوارند که فروش مدل‌های با نشان جیلی نیز از سال 2020 در قاره سبز شروع شود.

 


البته انتظار می‌رود که به خاطر جنگ تجاری بین چین و آمریکا و همچنین حذف تعرفه‌ها و سوبسیدهای مخصوص خودروهای الکتریکی در نیمه دوم 2018، فروش خودرو در این بازه زمانی کم‌تر شود، اما جیلی امیدوار است که بتواند با استفاده از موفقیت نیمه اول، نیمه دوم 2018 را هم با آمار فروش بالا به پایان برساند. ارزش سهام جیلی در همین مدت، یک درصد افزایش داشته که در این اوضاع اقتصادی، نشانه خوبی برای مدیران این گروه چینی تلقی می‌شود.
فروش خودروهای چینی در اولین ماه نیمه دوم یعنی جولای، برای دومین ماه متوالی، کاهش داشت و تعرفه‌های سنگین خودروهای وارداتی، باعث شده بود که خریداران زیادی به سمت شوروم‌ها نروند. فروش خودروهای سواری، شاسی‌بلندها و خودروهای تجاری با کاهش 5.4 درصدی، به 1.6 میلیون دستگاه در ماه ژوئیه رسیده بود. این در حالی است که آمار مربوط به ماه ژوئن، کاهش 3.7 درصدی را نشان می‌داد. با وجود تمام این نشانه‌های بد، فروش جیلی در هفت ماه اول 2018، نزدیک به 43 درصد افزایش داشته و سود خالص آن‌ها از 4.34 میلیارد یوآن در سال گذشته به 6.67 میلیارد یوآن (975 میلیون دلار) در امسال رسیده است. درآمد کل این گروه نیز با افزایش 36 درصدی، به 53.7 میلیارد یوآن رسیده است.

نظر دهید


در همین زمینه