شبکه‌های اجتماعی

نقش تعیین کننده چین در معادلات تسلا

در میان هیاهوی جنگ تجاری آمریکا و چین

جدیدترین اخبار رسیده از کارخانه تسلا حاکی از افزایش نقش چین و بازار آن در معادلات شرکت جاه طلب تسلا دارد. درست یک هفته پیش توماس دُمیتریک یکی از کارمندان بخش نرم افزار تسلا، تحصیل کرده رشته توسعه انرژی‌های پایدار، در نقش سخنگوی این شرکت در جلسه‌ای کوچک با جمعی از مدعوین دانشگاه استنفورد ظاهر شد تا ضمن معرفی برنامه‌های شرکت مذکور به طور غیر مستقیم خبر از تصمیم‌های جدید مدیران بدهد.

تسلا که اکنون درگیر مشکلات مالی و جابه‌جایی برخی مدیران است، به واسطه جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین، ناشی از افزایش تعرفه‌های واردات و صادرات طرفین، دچار ضررهای مالی فراوان شده و حتی شبهاتی مبنی بر فروش امتیاز شهر خورشیدی یا همان سولار سیتی که جزو برنامه‌های آینده نگرانه‌ی آن بوده است، وجود دارد و تا مرز اعلام ورشکستگی پیش رفته، اما نکته مهم تفاوت دیدگاه مدیران این شرکت موفق است چرا که به عقیده توماس مرز ورشکستگی آغاز ورود به جاده موفقیت است و موجب مطرح شدن شرکت در دنیای رقابت می شود!

نخستین گام برای ورود به مسیر موفقیت اتخاذ تصمیمی تاریخی در سکوت خبری بوده است، و اما خبر از این قرار است، تسلا قصد دارد برای نخستین بار یک گیگافکتوری یا ابرکارخانه تولید باتری‌های مورد نیازش را خارج از خاک آمریکا یعنی در محدوده شانگهای چین برپا کند تا درکنار قراردادی که با دولت چین بسته بتواند میزان فروش محصولات خود را در بازار نخست محصولات الکتریکی جهان افزایش دهد. خبر بعد که مدیران تسلا به صورتی خیلی مبهم به آن اشاره کردند، ساخت دومین گیگافکتوری خارج از امریکا در محلی نامشخص بین کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و بلژیک است، البته پیش از این اخباری مبنی بر افزایش همکاری با اروپا در دستور کار تسلا بوده است، اما اکنون می‌توان حدس زد که با راه اندازی کارخانه ساخت باتری تسلا قصد دارد به جنگ تجاری امریکا در زمینه تعرفه‌های واردات و صادرات ملحق شود، اما در مسیری متفاوت و شاید بتوان گفت پشت به امریکا! هامبورگ آلمان در کنار روتردام هلند و بندر لوآور فرانسه محتمل‌ترین مکان‌ها برای سرمایه گذاری این شرکت بزرگ آمریکایی در اروپا هستند و نظر مدیران تسلا به همکاری مشترک و چند ملیتی اروپایی نزدیک تر است تا در مرحله بعد شاید بتوان به ساخت و مونتاژ محصول کامل پرداخت و از این طریق، نیاز بازار اروپا را با درگیری کمتری در زمینه تعرفه‌های وارداتی تامین کنند.
یکی دیگر از نشانه های تغییر استراتژی تسلا، امروز در خبرگزاری رویترز رسماً اعلام شد به این صورت که تسلا قیمت مدل های S و X را در چین بین 12 تا 26 درصد کاهش می‌دهد و این یعنی قدم دوم در جاده موفقیت چرا که از نظر تسلا بازار چین جایی که به محصولات این سازنده لقب برترین خودروهای با انرژی نوین داده می‌شود به تمام بازارهای کارخانه اولویت دارد و تسلا می‌کوشد تا از این طریق خسارت وارده طی ماه‌های اخیر را جبران کند. واضح است که موج جدید تصمیم‌های تسلا نتیجه تنش‌های تجاری آمریکا با بزرگان دنیای تجارت است، تنش‌هایی که با برخی رویدادهای خودرویی همزمان شده‌، همچون رویکرد جدید خودروسازان قدیمی و با سابقه نظیر اروپایی‌ها و ژاپنی‌هایی که در تلاشند با تکیه به سابقه و ارزش برند خود محصولاتی تمام برقی و البته دارای سطوحی از تکنولوژی خودران معرفی کنند که با نگاهی به چند نمایشگاه خودرو اخیر آشکار است. طرف دیگر رقبای چینی هستند که بی‌کار ننشسته و سخت در تلاش برای تصاحب جایگاه تسلا در سرزمین خود هستند و حتی کارخانه BYD به تازگی موفق شده در فروش خودروهای الکتریکی در بازار وطنی از تسلا پیشی بگیرد و این موضوع برای کارخانه‌ای که  ادعای اولین و بهترین بودن دارد خوشایند نیست.

در بیانیه ای که تسلا به رویترز تسلیم کرده، چنین یاد شده: «شرکت ما حاضر است بخش زیادی از مالیات و تعرفه های وارداتی بین ایالات متحده و چین را جذب کند و همزمان قیمت محصولات را کاهش دهد تا خودروهای ما برای مشتری چینی مقرون به صرفه باشد همچنین خبر ساخت گیگافکتوری در شانگهای را نیز تایید کرده است.»

تسلا که اخیرا پیش فروش مدل 3 را در چین آغاز کرده، در بیانیه امروز خود اشاره‌ای به قیمت این محصول داشته و رقم 540000 یوآن چین معادل تقریبی 78000 دلار آمریکا را برای نسخه دوموتوره "All Wheel Drive" و 595000 یوآن برای نسخه پرفورمنس این مدل ذکر کرده است تا مهر تاییدی بر مصمم بودن مدیران تسلا در تصمیم‌های جدیدشان باشد.
ناگفته نماند حتی قبل از افزایش اجباری قیمت‌های تسلا به عنوان شرکتی آمریکایی در چین در ماه جولای، این سازنده کم‌ترین برچسب قیمتی را بر محصولاتش در بازار چین داشته که خود نتیجه اعلام دولت چین بر کاهش بیشتر تعرفه واردات محصولات پاک بوده است.

نظر دهید


در همین زمینه