شبکه‌های اجتماعی

کاهش تولید خودرو در بزرگ‌ترین بازار جهان

به دلیل افت فروش

خودروسازهای بین‌المللی در حال کاهش تولید محصولاتشان در چین هستند. فروش اتومبیل در این کشور با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد که تاثیر زیادی هم روی وضعیت اقتصادی کلی کشور چین گذاشته است. علاوه بر فورد که فروش آن به شدت افت داشته است، هیوندای از کره جنوبی و نیسان و مزدا از ژاپن نیز تولیدات خود در چین را به اندازه 20 درصد کاهش داده‌اند.
انتظار می‌رود که برای اولین بار در 28 سال گذشته، فروش اتومبیل‌های جدید در چین کاهش یابد. استفاده از تاسیسات تولید محصولات صنعت خودرو نیز به 60 درصد سقوط کرده است. نیسان از دسامبر، تولیدات خود در سه کارخانه کلیدی چین را کاهش داده و قصد دارد که تا مارچ 2019، میزان خودروهای تولیدی در ماه را به اندازه 30.000 دستگاه کاهش دهد. علاوه بر کاهش تولید، نیسان به دنبال راه‌های دیگری برای خالی کردن انبارهای خود نیز خواهد بود. مزدا هم قصد دارد در شش ماه اول 2019 و تا ماه ژوئن، تولیدات خود را به اندازه 20 درصد کاهش دهد و بخشی از قراردادهای داخلی خود با تامین‌کنندگان چینی را فسخ خواهد کرد.
اگرچه خودروسازهای ژاپنی عملکرد خوبی در چند ماه گذشته در چین داشته‌اند، با این وجود آن‌ها هم همانند رقبای کره‌ای و آمریکایی خود در حال تجربه فروش پایین و تاثیر بازار کساد این کشور هستند. فروش خودروهای فورد در 11 ماه اول 2018 و تا نوامبر این سال، نزدیک به 34 درصد افت داشته و استفاده از تاسیسات تولیدی آن نیز به زیر 50 درصد سقوط کرده است. خروجی یکی از تاسیسات تولیدی جنرال‌موتورز در جنوب چین نیز که مسئول تولید خودرهای تجاری بود، به 40 درصد کاهش پیدا کرده است. هیوندای هم از سال 2017 میزان تولیدات خود را کاهش داده بود و طبق گفته‌های یکی از مدیران ارشد آن، استفاده از تاسیسات تولیدی این برند به 60 درصد سقوط کرده است.
برندهای چینی مثل FAW و گروه چانگان نیز میزان تولیدات خود را کاهش داده‌اند. با این وجود، تویوتا و هوندا قصد ندارند که میزان تولیدی خود را کم کنند زیرا فروش مدل‌های کلیدی آن‌ها قوی و بالا بوده است. گروه فولکس‌واگن نیز در نوامبر، تولید خود را فقط چند درصد کاهش داد زیرا فروش محصولات لوکس این گروه بالاتر از انتظارات برندی آلمانی بوده است.
اگرچه هنوز آمار رسمی مربوط به فروش سال 2018 در چین منتشر نشده است، اما انتظار می‌رود که فروش خودروهای جدید در این کشور برای اولین بار در 28 سال گذشته، کاهش پیدا کرده باشد. در ماه نوامبر، آمار فروش خودروهای جدید برای پنجمین ماه پیاپی با افت شدید مواجه شده بود. تحلیل‌گران معتقدند که یکی از دلایل افت شدید فروش، سیاست‌های جدید دولتی در راستای محدود کردن خودروهای جدید با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد. این محدودیت‌ها در هشت شهر بزرگ چین از جمله پکن و شانگهای برقرار است. فروش پایین خودروهای لوکس در شهرهای کوچک‌تر نیز یکی از دلایل کلی افت فروش در چین بوده است.
طبق گزارشات رسمی، نرخ استفاده از تاسیسات تولیدی مربوط به صنعت خودرو در چین در پنج سال گذشته نزدیک به 70 درصد بوده است، اما این میزان اکنون به شدت کاهش یافته است. رسانه‌های محلی پیش‌بینی می‌کنند که تولید خودرو در چین تا سال 2025 به 45 میلیون دستگاه خواهد رسید و این در حالی است که میزان خودروهای تولیدی در پایان 2018 نزدی به 40 میلیون دستگاه بوده است و افزایش فقط 5 میلیون دستگاهی برای این بازه زمانی، غیرقابل‌قبول عنوان شده است.
صنعت خودروسازی در حال حاضر در چین، بزرگ‌ترین بخش صنعتی چین محسوب می‌شود و گفته شده که نزدیک به 3 درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) این کشور مربوط به این صنعت باشد. این رقم فقط مربوط به تولید و فروش خودروهای جدید است و اگر خدمات و دیگر بخش‌های تولیدی مرتبط با خودروسازی را بخواهیم در نظر بگیریم، سهم این صنعت از میزان تولید ناخالص ملی چین ممکن است به 10 درصد هم برسد. همین موضوع باعث شده که بحران موجود در بازار خودروی این کشور، روی وضعیت کلی اقتصادی چین نیز تاثیر بگذارد. تاثیری که بعید به نظر می‌رسد در سال 2019 نیز با تغییر چشمگیری همراه باشد.

نظر دهید


در همین زمینه