شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لوگو زوتی

عملکرد ناامیدکننده برند برای پنجمین سال متوالی

 زوتی اتومبیل اخیرا گزارش فعالیت‌های سال ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده که طبق آن،‌ ضرر سالانه برند رقمی بین ۷۵۰ میلیون یوآن تا ۹۰۰ میلیون یوآن تخمین زده شده است. اگرچه در بخش‌هایی از این آمار، نقاط قوت و پیشرفت‌هایی هم دیده می‌شود، اما بررسی کلی آن از عملکرد نگران‌کننده این برند خبر می‌دهد.


مدیران زوتیی گفته‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۲۲، درآمد حاصل از فروش خودروها افزایش یافته اما عملکرد برند در بخش فروش قطعات به خاطر فضای کلی بازار، کاهش چشمگیر داشته و همین موضوع منجر به سقوط درآمد کل کمپانی شده است. البته حتی با وجود این ادعا، تحلیل دقیق داده‌ها نشان می‌دهند که حتی فروش خودروهای زوتی نیز نسبتا پایین بوده و در بهترین حالت، می‌توان فعالیت برند در این بخش را در حال احیا و رو به بهبود توصیف کرد. از طرفی، زوتی قصد دارد بخشی از بدهی‌های مربوط به وام‌ها و هزینه‌های مرتبط با دارایی‌ها مختلف گروه را بپردازد و همین موضوع منجر به منفی ماندن درآمد کلی برند خواهد شد.

عملکرد زوتی اتومبیل در طول چند سال گذشته، چندان دلگرم‌کننده نبوده و آن‌ها مدام در حال از دست دادن سرمایه و متضرر شدن بوده‌اند. از سال ۲۰۱۱۹ تا ۲۰۲۲، ضررهای مالی برند به ترتیب ۱۱.۱۹ میلیارد یوآن، ۱۰.۸۰ میلیارد یوآن، ۷۰۶ میلیون یوآن و ۹۰۹ میلیون یوآن بوده است. تا پایان سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ نیز زوتی اتومبیل ۴۴۷ میلیون یوآن از دست داد که کاهش ۷.۲۶ درصدی نسبت به سال پیش از آن را نشان می‌دهد. در مقابل، تولید و فروش خودروها در نیمه اول ۲۰۲۳ طبق اطلاعات منتشرشده توسط برند، فقط ۸۷۲ و ۶۵۲ دستگاه خودرو بوده که مقیاس کلی بسیار کوچک و نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که این آمار، حاصل تخمین‌های دقیق مالی زوتی اتومبیل است و ممکن است پس از انتشار آمار دقیق رسمی توسط برند، اختلاف‌های جزئی را مشاهده کنیم. با این حال، آن چه که مشخص است زیان‌ده بودن برند زوتی اتومبیل از سال ۲۰۱۹ به مدت پنج سال متوالی است. با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های مربوط به سال ۲۰۲۳، ضررهای کلی زوتی در طول پنج سال گذشته از رقم ۲۴ میلیارد یوآن (تقریبا برابر با ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار) فراتر رفته است.

نظر دهید


در همین زمینه