شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پیشرانه V8 توربو ب‌ام‌و

ب‌ام‌و به تولید پیشرانه‌های درون‌سوز در آلمان پایان داد

 ب‌ام‌و به تولید پیشرانه‌های درون‌سوز (ICE) در داخل خاک آلمان پایان داد. آخرین پیشرانه که یک V8 بود، در تاسیسات تولیدی مونیخ تولید شد. تاسیساتی که ب‌ام‌و می‌خواهد با تغییر کاربری، از آن برای خط تولید خودروهای الکتریکی خود استفاده کند.

 

البته که ب‌ام‌و کار شوکه‌کننده یا بدون مقدمه‌ای انجام نداده است. در واقع اولین بار در نوامبر ۲۰۲۰ بود که این خودروساز آلمانی اعلام کرد تولید پیشرانه‌های ۸ و ۱۲ سیلندری خود را از مونیخ به هامز هال در انگلستان منتقل خواهد کرد. همچنین از تاسیسات تولیدی موجود در اتریش به عنوان مکان تولید پیشرانه‌های کوچک‌تر نام برده شد. با ان حال، مطلع بودن از این اتفاق چیزی از میزان اهمیت آن کم نمی‌کند.

 

نکته جالب این است که بر خلاف اکثر رقبا که تاریخ مشخصی برای توقف کامل تولید پیشرانه‌های درون‌سوز خود اعلام کرده‌اند، ب‌ام‌و هنوز چنین کاری انجام نداده است. این در حالی است که اکثر خودروسازانی که رقیب مستقیم باوارایی‌ها محسوب می‌شوند، از سال ۲۰۳۰ به عنوان زمان ایده‌آل خود برای گذر کامل به خودروهای الکتریکی نام برده‌اند. ب‌ام‌و اما هنوز شکاک است و فکر نمی‌کند که حذف تمام و کمال درون‌سوزها تا کم‌تر از یک دهه آینده، عملی و کاربردی باشد. در نتیجه، آن‌ها به فروش خودروهای درون‌سوز و الکتریکی در کنار یکدیگر در بسیاری از کشورها ادامه خواهند داد.

 

تاسیسات مونیخ از اکتبر ۲۰۲۱، مسئول تولید مدل الکتریکی i4 هم بوده است. این مرکز همچنین تولید محصولات الکتریکی آتی مبتنی بر  Neue Klasse را هم در دستور کار خواهد داشت. طبق ادعای ب‌ام‌و بلاگ، خودروهای الکتریکی دیگری که در این مرکز ساخته می‌شوند شامل نسخه الکتریکی سری۳ (یا i3)، نسخه تورینگ همین مدل و دومین نسخه از i4 خواهد بود. ب‌ام‌و گفته است که بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، حداقل ۶ مدل از خانواده Neue Klasse عرضه خواهد شد.

 

ب‌ام‌و با رونمایی از یک مدل مفهومی خیره‌کننده در اوایل سپتامبر، مدل‌های خانواده Neue Klasse را پیش‌نمایش کرد. این پلتفرم از پیشرانه‌های درون‌سوز هم پشتیبانی می‌کند. پس حتی عرضه مدل‌های این مجموعه هم به معنای پایان راه درون‌سوزها برای ب‌ام‌و نخواهد بود. خودروهای الکتریکی متنوع دیگری هم نه در مونیخ و بلکه در تاسیسات دیگری در آلمان تولید می‌شوند. محصولاتی مثل iX، i5 و i7 که در دینگالفینگ ساخته می‌شوند و یا مدل‌هایی مثل iX1 و iX2 که قرار است در مرکز ریگنزبرگ تولید شوند. ب‌ام‌و همچنین برنامه دارد که در یکی از بخش‌های باواریا، یک خط تولید بزرگ باطری نیز تاسیس کند.

 

آن چه مشخص است این موضوع است که ب‌ام‌و کم‌کم برای خداحافظی با پیشرانه‌های درون‌سوز آماده می‌شود اما بر اساس اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود به سوی این آینده خواهد رفت، نه بر اساس انتظارات مشتریان یا تاریخ‌های تعیین‌شده توسط رقبای خود.

نظر دهید


در همین زمینه